Fumar al volant, conduir amb xancletes o tocar el GPS: què es pot fer i què no mentre conduïm
Les distraccions al volant provoquen més del 30% dels accidents de trànsit. I mirar el mòbil és la causa de la immensa majoria de pèrdues d'atenció: representa el 87% dels casos, segons dades del Servei Català de Trànsit.
Aconseguir que no fem servir el telèfon al cotxe, però, és una batalla difícil per als agents de trànsit.
Durant una campanya de la DGT d'aquest octubre, quatre de cada deu infraccions van ser per manipular dispositius electrònics.
Dur el telèfon a la mà, encara que estigui bloquejat o ens trobem aturats en un semàfor, està castigat amb sis punts del carnet i 200 euros de multa. Fins fa tres anys, la penalització era de tres punts.
Però hi ha altres accions, com menjar, beure o maquillar-se, que no estan tan clares.
Ni pantalles ni auriculars
D'entrada, no podem tocar ni la pantalla del cotxe --en cas que en tingui-- ni cap dispositiu electrònic un cop hem posat en marxa el vehicle. Això comporta la retirada de tres punts.
La DGT posa un exemple molt gràfic: si enviem un whatsapp durant 20 segons mentre circulem a 120 km/h, recorrerem 600 metres a cegues.
"Sempre que vulguem manipular un navegador del vehicle a través de la pantalla, hem de fer-ho abans de sortir, mai en circulació", explica Jordi Aguilar, caporal de l'àrea central de Formació, Educació Viària i Atenció a la Ciutadania de Mossos d'Esquadra.
O sigui que modificar la ruta o trucar per telèfon s'ha de fer a través dels botons del volant o el sistema de mans lliures.
Tampoc es poden dur auriculars, encara que sigui només un, perquè hem de mantenir "l'atenció permanent en la conducció", segons la Llei de Trànsit.
En canvi, tocar el sistema de climatització durant la circulació no està contemplat com una infracció.
Es pot menjar, beure o fumar?
Són algunes de les accions que provoquen més distraccions, però n'hi ha d'altres: maquillar-se, llegir o buscar un objecte al seient del costat o del darrere.
Cap llei o reglament prohibeix aquestes accions de manera específica. Per tant, si no afecten la conducció, estan permeses.
Ara bé, si un agent de trànsit considera que la nostra conducció ha estat erràtica perquè ens hem distret, ens pot multar.
Ens hem de preguntar: faria això si m'estigués examinant del carnet de conduir? Moltes vegades la resposta és que no.
En resum, no se sanciona l'acte en si, sinó la pèrdua d'atenció. I hem de mirar de minimitzar-la en tot moment.
Aguilar també indica que es té en compte el context de cada situació: "No és el mateix una via on la velocitat és de 30 km/h que una autopista."
Les preguntes de cada estiu
Es pot conduir amb xancletes? I sense samarreta? Quan comença a fer calor, els agents de trànsit han de respondre cada any a aquests dubtes estivals.
La resposta és que sí, que està permès, tot i que no és el més aconsellable.
D'una banda, el calçat ens ha de permetre llibertat de moviments en tot moment i ni les xancletes ni unes sabates de taló, per exemple, són el més adequat.
I de l'altra, la roba ens ajuda si tenim un accident: "El cinturó de seguretat o l'airbag seran més efectius si duem algun tipus de roba que ens protegeixi", assenyala el caporal de l'àrea central d'Educació Viària.
26.000 multes per distraccions
Les distraccions al volant van marcar un nou repunt l'any passat, amb gairebé 26.000 sancions per aquest motiu, per sobre dels anys anteriors:
I si ens fixem en els sinistres amb víctimes, la pèrdua d'atenció és el segon factor amb més presència.
"Les distraccions pel mòbil són difícils d'eliminar perquè socialment s'ha estès moltíssim", valora el caporal Jordi Aguilar. A més del mòbil, els agents de trànsit s'han trobat "de tot":
Hem vist persones fent-se un cafè mentre condueixen, veient una pel·lícula en un portàtil o practicant sexe.
Per això, els mossos tenen agents de paisà destinats únicament a controlar les distraccions. Utilitzen turismes i motos sense logotip.
Però cal no caure en mentides que circulen per les xarxes, com que la DGT multa per mossegar-te les ungles o fer-te un petó. Això, sempre que no es posi ningú en perill, es pot fer.
