Girona ja no multarà els qui vagin en patinet elèctric sense casc
L'Ajuntament de Girona deixa de multar els usuaris de patinet elèctric que circulin sense casc. Actualment, circular sense casc és una de les males praxis més sancionades a la ciutat.
Des del novembre del 2020, quan va entrar en vigor l'ordenança municipal, tothom que conduís un vehicle de mobilitat personal (VMP) a la ciutat estava obligat a dur-ne. Una obligatorietat que ha canviat, després que la Direcció General de Trànsit (DGT) publiqués que no és un requisit sinó una recomanació fins que s'especifiqui quin serà el casc homologat.
La regidora de Mobilitat, Marta Sureda, explica que "mentre no hi havia aquesta normativa, a Girona imperava l'ordenança municipal que sí que obligava a portar casc per una qüestió de seguretat".
Al voltant de sis de cada deu multes a usuaris de vehicles de mobilitat personal aquest any són per circular sense casc. Ja el 2021, la gran majoria d'usuaris de patinets elèctrics i vehicles de mobilitat personal sancionats a Girona ho van ser per circular sense casc de protecció: en concret, entre gener i setembre de l'any passat, el 72% de totes les multes van ser a usuaris de VMP que no duien casc.
Les sancions globals també han disminuït considerablement. N'hi ha hagut 229, una reducció del 60% respecte al 2021.
La regidora de Mobilitat a Girona defensa que l'any passat ja es va observar una tendència a la baixa de l'incompliment de l'ordenança. Sureda en fa una lectura positiva i ho atribueix al fet que el patinet elèctric està cada cop "més implementat":
La gent té més consciència de com s'ha de circular i potser això fa que hi hagi menys multes.
Després de circular sense casc de protecció, el segon incompliment de l'ordenança més sancionat ha estat la circulació per la vorera o per espais no permesos, seguit de l'excés del màxim autoritzat de persones en un mateix vehicle.
Pel que fa a les bicicletes, aquest 2022 acumulen un total de 91 multes. El percentatge més elevat (24%) és per estacionar el vehicle en zones no permeses, seguit de fer ús d'auriculars o del dispositiu mòbil mentre se circula, no respectar els semàfors o ser remolcats per vehicles motors, amb un 8% cada una.
Els patinets elèctrics, per carrils bici o zones 20
A Girona, l'ordenança estableix que els patinets elèctrics o VMP només poden circular per carrils bici o zones 20 i fer-ho per la calçada si es tracta de carrers amb preferència per a vianants, les conegudes com a zones 30.
Els usuaris d'aquests vehicles no poden circular per la calçada en vies amb velocitats més elevades, com la carretera Barcelona, on han de baixar del patinet, anar per la vorera i portar-lo a peu.
La normativa també prohibeix circular parlant pel mòbil o portant auriculars i obliga a portar llums i elements reflectants si es condueix de nit. A més, en el cas dels vehicles VMP, només en pot fer ús una sola persona.
Les multes per a aquells qui infringeixen l'ordenança municipal s'estenen en un ventall d'entre 30 i 200 euros.
Tot i que la Policia Local de Girona ha deixat de sancionar els usuaris de VMP per aquesta causa, circular sense casc de protecció continua sent la infracció que acumula més denúncies del total de sancions interposades aquest 2022, amb un total de 149 multes acumulades.
Uns 700 trajectes diaris
D'altra banda, Girona va instal·lar a finals de l'any passat comptadors de bicicletes i patinets elèctrics en dos punts de carril bici de la ciutat: a la carretera de Santa Eugènia davant la Farinera Teixidor i al Pont de la Barca.
Segons les dades recollides per l'Ajuntament, el primer punt acumula fins ara 533.734 usuaris, amb una freqüència d'uns 500 al dia. El panell del Pont de la Barca porta comptabilitzats 233.647 vehicles, amb uns 200 traçats per dia.
Sureda explica que, de moment, no tenen previst fer cap modificació a la xarxa pedalable de la ciutat, però que les dades serviran per "avaluar la tendència" i tenir en compte aquests vehicles per "invertir en la infraestructura" en un futur, quan es tinguin "dades comparables".
