B9 Badalona
Atemptat Moscou
Mor Vince Zampella
EUA i Veneçuela
Comprovar loteria de Nadal
Loteria de Nadal 2025
Epidèmia de grip
Illa pressupostos
Premi Internacional Catalunya
Medalla d'Or de la Generalitat
Drons Ucraïna
Tiroteig Castelldefels
Vila-real Barça
Girona Atlètic de Madrid
Brahim Díaz Marroc

Catalunya al dia

Intel·ligència artificial per protegir els ciclistes als túnels

El sistema és pioner a l'Estat i està en fase de proves a la carretera N-145 entre la Seu d'Urgell i Andorra

Eloi Barrera

28/11/2023 - 16.37 Actualitzat 28/11/2023 - 17.05

El túnel del Bordar, a la Seu d'Urgell, incorpora un sistema pioner a Catalunya i l'Estat per protegir els ciclistes que hi circulen i que alerta els conductors amb senyals lluminosos perquè extremin la prudència i redueixin la velocitat.

El sistema funciona amb un model basat en la  intel·ligència artificial: a través d'una càmera es detecta la circulació de bicicletes pel túnel i llavors s'activa un senyal lluminós que avisa els conductors i els obliga a reduir la velocitat fins a 60 km/hora dins del túnel.

El sistema ha començat a funcionar a la carretera N-145 entre la Seu d'Urgell i Andorra, un punt amb alta circulació de ciclistes aficionats i professionals, perquè fan diversos circuits entre la carretera N-260 i l'N-145.

Lourdes Puigdebarraca, subdirectora del Servei Català de Trànsit, explica que és una aplicació pionera:

"És un sistema innovador, la càmera s'ha entrenat amb deep learning, ha après a reconèixer els ciclistes i, quan en detecta un, s'activa un avís en un panell dinàmic que avisa els conductors de la presència de ciclistes i emet un senyal de reduir la velocitat a 60km/hora."

A Catalunya, aquest 2023 han mort 4 ciclistes a les carreteres.

Per comprovar que els conductors respecten el límit de velocitat quan circulen ciclistes, els Mossos d'Esquadra faran també controls dinàmics de velocitat a l'accés i a l'interior del túnel.

La mesura servirà sobretot per millorar la seguretat del col·lectiu de ciclistes, i ha estat ben rebuda per part de la Federació Catalana de Ciclisme. Joaquim Vilaplana, president de la Federació, ho considera un pas endavant.

"És un avenç per a ciclistes i un avís a conductors. Sabem que el Servei Català de Trànsit fa passos endavant per millorar la seguretat del col·lectiu i aquest és molt important."

El túnel del Bordar és un dels punts negres de la xarxa viària catalana; en els últims 15 anys hi ha hagut 22 accidents molt greus. També tenen un elevat índex de sinistralitat amb ciclistes les carreteres N-340, C-31, N-2 i C-35, generalment en cap de setmana i les tardes dels dimarts i dijous.

A banda d'aquest sistema a l'N-145, el Servei Català de Trànsit també preveu reservar carreteres com a vies preferents per a ciclistes per reduir la sinistralitat. A Catalunya aquest 2023 han mort 4 ciclistes a les carreteres, i en els darrers 15 anys s'han registrat més de 6.000 accidents, amb 121 ciclistes morts.