Investigació de la tragèdia del submarí Titan: "Estava del tot fora dels protocols"
El juny del 2023 el Titan, un petit submergible que transportava turistes a veure les restes del Titanic, va implosionar mentre se submergia en les aigües de l'Atlàntic Nord, cosa que va causar la mort dels cinc passatgers que duia.
Ara, més de dos anys després, la investigació conduïda per la Guàrdia Costanera dels Estats Units ha conclòs que l'empresa que l'operava, OceanGate, és la principal responsable del sinistre, ja que no va complir amb els protocols d'enginyeria i manteniment de la nau.
L'informe assegura que el Titan es trobava "completament fora dels protocols establerts de busseig en aigües profundes" i remarca que durant anys la companyia s'hauria servit de tàctiques d'intimidació, d'excepcions pensades per a operacions científiques i de "la seva bona reputació" per operar la nau fora de la regulació establerta.
Denúncies que es remunten al 2018
Es tractaria, doncs, d'un cas de negligència per part de la companyia, que ja havia estat denunciada públicament per experts del sector anys abans del sinistre.
De fet, després que es perdés la pista de la nau, el president de l'Associació Americana d'Experts en Tecnologia Marina, Will Kohen, va recordar que l'any 2018 diversos professionals del sector havien enviat una carta a OceanGate expressant la seva preocupació per la seguretat del submergible.
Aquests professionals alertaven que el Titan no disposava de cap certificat que garantís el compliment dels estàndards tècnics o de seguretat exigits per a les embarcacions d'aquesta mena.
Una polèmica que el 2019 la companyia va voler tancar publicant un article en el seu blog en què assegurava que el seu era un producte tan innovador que quedava fora de la certificació oficial.
Una versió que xoca amb la de l'encarregat d'operacions de l'empresa, Tony Nissen, que el 2019 va ser acomiadat per divulgar informació confidencial després de denunciar que el submergible no era prou fiable i que no havia passat les proves de resistència de materials per assegurar-ne la solidesa.
En aquest sentit, la Guàrdia Costanera també recull en la seva investigació que OceanGate promovia un "entorn de treball tòxic" que "desanimava els empleats i subcontractistes a expressar les seves preocupacions de seguretat".
Cinc dies de recerca desesperada
El Titan va desaparèixer el 18 de juny del 2023 durant la cinquena missió d'exploració que duia a terme aquell any.
En teoria, els passatgers havien de trigar dues hores a baixar fins als 3.800 metres de profunditat, on hi ha les restes del Titanic, però la nau va perdre el contacte amb l'exterior quan duia una hora i 45 minuts submergida.
A partir d'aquell moment es va iniciar una recerca frenètica per intentar localitzar-lo, ja que es calculava que els tripulants disposaven d'entre 96 i 70 hores de marge abans que se'ls acabés l'oxigen.
El dia 22, però, es va donar finalment els tripulants per morts després que es descobrissin parts del submergible, a uns 500 metres de la proa del Titanic.
La troballa va donar pes a la hipòtesi de la implosió del Titan, que s'hauria produït després que l'interior del submergible registrés una pressió inferior a l'exterior, fet que hauria provocat un trencament de les parets de la nau cap a dins.
Entre els cinc morts també hi havia el CEO d'OceanGate, Stockton Rush. Des de l'accident, la companyia ha aturat els viatges d'exploració i comercials.
