Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

Ja funciona Ouigo, l'alta velocitat de baix cost en el trajecte Barcelona-Madrid

La marca francesa és la primera que fa la competència a l'AVE de Renfe, després que al desembre es liberalitzés el transport ferroviari de passatgers a la Unió Europea

Redacció

10/05/2021 - 10.11 Actualitzat 10/12/2022 - 16.29

Aquest dilluns es posa en marxa la liberalització de la xarxa ferroviària d'alta velocitat a Espanya amb l'entrada en servei dels trens de baix cost Ouigo.

Aquesta companyia francesa de moment farà cinc viatges d'anada i tornada de Barcelona a Madrid cada dia, amb parades a Saragossa i al Camp de Tarragona.

La companyia fa el servei amb trens Alstom Euroduplex de dos pisos amb 509 places i un servei de bar, i es posa en marxa amb uns quants mesos de retard a causa de la pandèmia.

L'estratègia de preus d'Ouigo és com la de les aerolínies de baix cost (EFE / Fernando Alvarado)


Competència a l'AVE

Aquest divendres es va fer el viatge inaugural entre Madrid i Barcelona, i la presidenta d'Adif, Isabel Pardo de Vera, va aprofitar per dir que l'AVE necessitava competència:

"Ens hem dotat d'una infraestructura de primer nivell i no estàvem sent capaços de treure'n partit."

També el secretari d'estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Pedro Saura, va assegurar que la liberalització significa rendibilitzar l'alta velocitat.

Per la seva banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va demanar que Ouigo també faci parada a Lleida i a Girona.


Companyia estatal francesa

Ouigo pertany a la companyia estatal francesa SNCF, que la va crear el 2013 com a alternativa al TGV, i actualment enllaça una quarantena de ciutats de França.

Per dissenyar-la es va seguir el model de les línies aèries de baix cost: fan pagar per les maletes grosses i els preus, molt baixos d'inici, van augmentant a mesura que s'omplen els trens i s'acosta la data del viatge.

En el futur hi haurà més competència, com la marca de baix cost de Renfe, Avlo (EFE / Quique García)

L'empresa diu que ha invertit 600 milions d'euros per al desembarcament a Espanya, i assegura que donaran feina directament i indirectament a 1.300 persones.

El transport ferroviari de viatgers a la Unió Europea va quedar liberalitzat al desembre, i Ouigo ja havia anunciat al setembre que operaria a Espanya.

L'empresa francesa s'ha avançat a la marca de baix cost de Renfe, Avlo, que ara està previst que entri en funcionament a finals de juny.

En el futur hi haurà més competència: la tercera empresa serà Ilsa, un consorci promogut per la italiana Trenitalia i la companyia Air Nostrum, que preveu començar a funcionar l'any que ve.

En el viatge inaugural de divendres, Damià Calvet va dir que Ferrocarrils de la Generalitat vol entrar a mitjà termini en l'alta velocitat en forma de consorci per operar des del sud de França fins al País Valencià.