Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

EL MATÍ DE CATALUNYA RÀDIO

La feina de camioner sempre ha estat dura, però ara més

24/03/2022 - 08.52 Actualitzat 24/03/2022 - 08.52

El meu tiet era camioner de la Danone. Durant molt temps, acabar-me fins i tot el iogurt de macedònia, que no m'agradava gens, era una obligació moral, una militància corporativa. Un dels millors moments era quan em convidava a menjar-me un Petit-suisse a la cabina del seu tràiler, amb olor de benzina, plàstic de Transformers i tabac ros.

Això era la mirada infantil. Després vaig saber dels torns doblats, Barcelona-Pamplona-Sevilla-Barcelona, de com algun cop el vam interceptar en alguna estació de servei lleidatana per poder tenir un dinar familiar, de com encadenava hores i dies al volant mantenint-se despert a cop de Marlboro.

M'ho vaig començar a imaginar quan algun cap de setmana, a Coma-ruga o Castelldefels, no volia ni sentir a parlar d'agafar el cotxe. Jo ho veia com una petita excentricitat. Era, simplement, cansament i sobredosi de carretera. Una feina molt dura.

Ell, però, estava agraït. Va arribar a Catalunya sense res i va albirar un futur gràcies als fars del seu camió. Era un conductor assalariat i aquesta és una de les claus de l'actual polèmica. A Espanya hi ha mig milió de conductors de camió i unes 103.000 empreses de transport. Una gran part del sector ja no treballa amb nòmina ni conveni i hi ha un enorme percentatge d'autònoms. Les empreses externalitzen el servei. I amb cada subcontractació (de vegades moltes per un únic viatge) és el conductor qui perd.

I és per aquesta mateixa raó que ara el govern espanyol té dificultats per negociar amb interlocutors vàlids. I per això la protesta creix salvatge, incendiada per l'extrema dreta. És culpa de l'espúria èpica de l'emprenedoria i de la falsament anomenada economia col·laborativa. O més senzill, del neoliberalisme, com sempre. Sempre, fins i tot, si al conductor se l'acaba anomenant "rider" o al Petit-suisse, Danonino.