La Floresta, 100 anys d'una estació de Ferrocarrils que els veïns van pagar de la seva butxaca
A principis del segle XX, els veïns de la Floresta, a Sant Cugat del Vallès, que veien com el tren passava de llarg, van fer tot el possible perquè el tren s'hi aturés malgrat l'oposició de la companyia
07/09/2025 - 16.25 Actualitzat 13/09/2025 - 18.30
Un dia qualsevol, des de primera hora del matí fins ben entrada la nit els trens de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya s'aturen a l'estació de la Floresta, a Sant Cugat del Vallès. Molts dels usuaris ignoren que poden pujar al vagó gràcies als esforços i la perseverança d'una trentena de persones fa 100 anys.
Aquesta història es remunta a finals del segle XIX. La zona de la Floresta, a la serra de Collserola, està formada per boscos i terrenys de cultiu. Els pocs habitants que hi ha viuen en masies i, principalment, es dediquen a la vinya. Però és una època de molts canvis i, de mica en mica, es veuen obligats a parcel·lar i vendre a trossos les seves terres.
Mentrestant, a l'altre costat de la muntanya, una Barcelona en ple creixement industrial es fa gran per moments i es consolida una burgesia que anhela retrobar-se amb la natura, lluny de la brutícia i el soroll d'una ciutat que no s'atura ni de dia ni de nit.
"Barcelona ja s'havia ampliat amb l'Eixample i les classes més benestants van començar a anar a Collserola per estiuejar."
Clàudia Arruga Rodríguez, de la comissió d'història del consell de barri de la Floresta, obre, amb les seves explicacions, una finestra en el temps i ens remunta principis del segle XX. Quan, de mica en mica, el Vallès es converteix en objecte desig, sobretot quan "el tren fa de disparador en el desenvolupament d'aquesta zona".
Un "disparador", però, que passava de llarg de la Floresta, on ja hi havia una trentena de propietaris que projectaven segones residències, principalment per anar-hi de vacances o a passar el cap de setmana.
L'any 1919 van crear una associació per promoure el desenvolupament de la zona. La idea de tenir una estació de tren comença a agafar forma.
"Es van reunir amb la classe política de l'època, van moure cel i terra, però la companyia de Ferrocarrils de l'època, Ferrocarriles de Cataluña, SA, no hi tenia gens d'interès."
Finalment, però, l'estiu de 1925 s'inaugurava un petit baixador, de 12,5 metres per 12,5 metres, a la Floresta. Els veïns ho havien aconseguit després de tot un periple de negociacions. Que el tren no passés de llarg del seu barri, però, els va sortir car.
Les condicions més dures per aconseguir una estació de tren a tocar de casa
La trentena de propietaris de parcel·les a la Floresta van haver de pagar de la seva butxaca íntegrament la construcció de l'estació. Segons la proximitat de les seves cases respecte a la ubicació de l'estació havien de pagar més diners o menys. Més a prop, més car. Més lluny, més barat.
A banda, van haver de cedir a perpetuïtat els terrenys on estava projectada la construcció de l'edifici, així com els terrenys del voltant incloent camins i accessos. Amb el temps, la intensificació del trànsit ferroviari va motivar l'ampliació de l'estació fins a la mida actual, planta baixa i pis de 250 m².
Per acabar-ho de rematar, com que la companyia ferroviària no veia clar que resultés rendible el projecte de l'estació de la Floresta, els veïns es van comprometre a assumir les despeses d'un mínim de bitllets encara que no es venguessin durant cinc anys.
100 anys després, l'estació és el punt neuràlgic de la Floresta
Durant tot el segle d'existència de l'estació de la Floresta, la contribució del tren per aquest barri de muntanya de Collserola, ha estat clau per al seu desenvolupament. Guillermo Gallego és el president de l'Associació de Veïns i Propietaris de la Floresta:
"No és tan sols una estació de tren. Aquí hi ha línies d'autobús, lloc per aparcar, zones de vianants i de comerços, bars. És un centre neuràlgic per al barri. Ha esdevingut un espai que concentra activitats culturals"
Ara bé, el mateix Gallego destaca que hi ha molt marge de millora perquè "no es pot caminar pel carrer amb seguretat, no hi ha voreres o bé són insuficients i algunes línies d'autobús són deficitàries i hi ha problemes d'aparcament". Qüestions que queden pendents per resoldre i que s'intensifiquen, en particular, en els moments de més concentració d'usuaris de tren, és a dir, en hores punta dels dies feiners.
Els habitants de fa 100 anys la van pagar de la seva butxaca, però no en van ser mai els propietaris. Avui, els actuals veïns de la Floresta continuen sentint com a seva l'estació: "Tenim una certa deixadesa de l'administració. Hi ha ascensors que fa temps que no funcionen. Sí que estan fent coses, però podrien fer més. De la mateixa manera que vam reclamar tenir una estació, ara hem de reclamar a l'administració que vingui a fer coses aquí."
Un acte, una exposició i un llibre per commemorar un centenari carregat d'emocions
Aquest diumenge 7 de setembre de 2025, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha organitzat un acte a la mateixa estació de la Floresta. Una comitiva formada per diferents representants de les administracions i de FGC han arribat a l'estació amb l'emblemàtic Tren Granota, l'històric comboi que va circular per aquesta línia fins fa uns 30 anys.
El president de FGC, Carles Ruiz, ha posat en valor la contribució de l'estació al barri de la Floresta en l'actualitat també, que ha qualificat d'"element vertebrador del territori per connectar municipis, persones i històries".
A l'estació de la Floresta, durant l'any passat van pujar al tren més de 600.000 usuaris.
A banda d'aquest acte commemoratiu també s'ha organitzat una exposició amb objectes de ferrocarrils d'època, fotografies, documents i també s'ha editat un llibre per explicar la curiosa història de l'estació de la Floresta.
Avui és notícia
Junts, PP i PSOE desbloquegen les lleis per lluitar contra la multireincidència
El jutge va qüestionar fins a deu cops la demència de Pujol i va preguntar si fingia
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
La UE amplia la prohibició d'exportar porc, però només afecta l'1% de granges catalanes