La UE gravarà amb 3 euros les compres a Shein, Temu o AliExpress de menys de 150 euros
Acord dels ministres de Finances de la Unió Europea per imposar un aranzel fix de tres euros a totes les compres de productes per internet fora d'Europa i que tinguin un valor conjunt inferior als 150 euros.
La mesura, que afectarà les compres en línia realitzades a plataformes de baix cost xineses com Shein, Temu o AliExpress, s'aplicarà a partir de l'1 de juliol del 2026.
Brussel·les vol posar fi a l'exempció aranzelària dels paquets de productes de baix cost comprats per internet i al maig ja va anunciar que estudiava implantar una taxa fixa, que finalment serà de tres euros sigui quin sigui el valor total de la compra.
Els últims tres anys les importacions de productes xinesos comprats en aquestes plataformes s'han triplicat i la Unió Europea veu molt difícil controlar-les perquè compleixin la normativa europea.
12 milions de paquets diaris
Segons dades de la Comissió Europea, el 2024 van entrar 12 milions de paquets diaris lliures d'aranzels perquè el seu valor total no superava els 150 euros. En un any s'haurien fet més de 4.600 milions d'enviaments de productes de baix cost des de la Xina a Europa.
L'acord signat avui pels ministres europeus permetrà que l'estiu vinent ja s'apliqui aquesta taxa temporal de tres euros a aquestes importacions, abans que entri en vigor la reforma aranzelària de la Unió Europea que està prevista per al 2028.
Les grans plataformes de venda xineses fan, segons els 27, una competència deslleial als fabricants europeus, i també plantegen un risc per a la seguretat dels consumidors perquè no passen controls estrictes.
França fa mesos que denuncia males pràctiques de la multinacional xinesa Shein i el govern francès busca la forma de tancar-ne el web, almenys temporalment.
Segons la federació francesa del prêt-à-porter, les compres a Shein han provocat que en tres anys s'hagin eliminat almenys 15.000 llocs de treball en el sector de la moda. Les crítiques s'afegeixen a les dels ecologistes, que acusen la multinacional xinesa fundada a Nanjing el 2008 d'incitar al consum desmesurat i d'enviar tots els seus productes en llargs viatges d'avió.
