L'alcohol, present en els accidents mortals d'aquest cap de setmana
Els 90 controls dels Mossos aquest cap de setmana fatídic a les carreteres no han dissuadit completament els conductors de no beure: almenys en dos dels sis accidents mortals, l'alcohol hi ha estat present.
Per això, les associacions de familiars de víctimes reiteren la demanda de reduir al màxim la taxa d'alcohol al volant.
Montse Montal, vocal de l'Associació de Prevenció d'Accidents de Trànsit (P(A)T -APAT), ha expressat que senten "molta impotència" davant del "moment fatídic" que s'està vivint a les carreteres.
Com a societat no ens podem permetre aquestes xifres de sinistralitat.
En una entrevista a TV3, Montal, que també és membre de la Federació Europea de Víctimes de la Carretera, ha reclamat que la taxa permesa d'alcohol i drogues es rebaixi a zero i que s'endureixi el càstig als conductors que perden punts de manera reincident.
No pot ser que tu, si vas conduint el teu vehicle, pensis que el que et ve de cara pugui anar amb una taxa d'alcohol.
Precisament el govern espanyol va proposar al Congrés la rebaixa de 0,25 a 0,10 mil·ligrams per a tots els conductors, els generals, els novells i els professionals. S'espera que la nova normativa entri en vigor durant aquest 2025.
L'alcohol, la substància que genera més mortalitat
Otger Amatller, psicòleg especialitzat en atenció i prevenció del consum problemàtic de drogues, assegura que els darrers anys s'havia registrat més sensibilitat entre els joves pel que fa a la conducció i el consum de drogues i alcohol.
Per això, Amatller es declara "sorprès" amb l'augment dels sinistres aquests dos primers mesos de l'any.
Segons el psicòleg, l'alt percentatge de joves en les xifres de morts en accident de trànsit "podria ser quelcom puntual" i caldrà analitzar les dades per si hi ha hagut un canvi de tendència.
Seria prudent, a l'hora d'arribar a conclusions, esperar a finals d'any o uns mesos per veure com evolucionen aquestes dades.
Amatller explica que l'alcohol continua sent la substància que genera més mortalitat, una substància estretament lligada a l'oci nocturn.
En aquest sentit, explica que han detectat que els joves surten menys, però que quan ho fan, hi cotinua havent consum d'alcohol i drogues.
Les mesures per atacar el problema
A més del consum d'alcohol, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha assenyalat l'excés de velocitat com un dels altres factors que "obliga a proposar una sèrie de mesures" addicionals.
Així, Lamiel ha defensat la utilització de radars mòbils --cotxes i helicòpters-- al conjunt de la xarxa viària catalana.
D'altra banda, Otger Amatller aposta per conscienciar sobre els usos de transport alternatiu al cotxe privat en el context de les sortides nocturnes.
Això ha d'implicar, segons el psicòleg, una millora del transport públic.
"Aquests dies veiem com en ple Carnaval al Baix Penedès i al Garraf s'estaven fent obres als trens, i era quelcom que es podia retardar unes setmanes per no fer-ho coincidir amb milers de persones que hauran de fer servir el transport privat", ha dit.