L'assistent personal, una figura innovadora per a la inclusió a les aules

Tres escoles de la demarcació de Girona han introduït la figura de l'assistent personal per ajudar alumnes amb autisme
Eva Rodríguez Sánchez
3 min

L'autisme és una condició de vida que es caracteritza per les dificultats en la comunicació i la interacció social, i que pot alterar la flexibilitat de pensament i de conducta. Cada persona amb autisme, però, és diferent i, per tant, requereix suports adaptats al seu context i a la seva realitat.

Per garantir-ne, doncs, el desenvolupament i el benestar, és essencial tenir coneixements sobre aquesta condició i detectar com es manifesta en cada individu, per poder ajustar els recursos i suports a les necessitats específiques de cada persona en cada moment i etapa de la seva vida.

El projecte TEAacomanyEM

TEAcompanyEM és una iniciativa de la Fundació Autisme Mas Casadevall, que acompanya persones autistes i famílies des de fa més de tres dècades.

Es tracta d'una iniciativa innovadora a Catalunya per introduir la figura de l'assistent personal per a persones amb autisme a les escoles durant tota la jornada lectiva. Un projecte que compta amb el suport del Departament de Drets Socials i Inclusió i el vistiplau del Departament d'Ensenyament.

Aquest pla pilot s'ha desenvolupat aquest curs per primer cop a tres escoles de la demarcació de Girona i que tenen metodologies diferents. Quatre assistents personals, com Clàudia Planas, han donat suport a quatre alumnes d'aquestes escoles de diverses edats per facilitar-los la comprensió de l'entorn i l'aprenentatge.

Treballem una estona, després descansem, i fem tasques que a ells els agradin a través de manualitats. És una recompensa positiva que funciona molt bé tant per desconnectar com per tornar a carregar energia per tornar a treballar.

Un equip pluridisciplinari que vetlla pels infants amb autisme a les aules

Tant els assistents que treballen directament a les escoles com l'equip de coordinació que garanteix la coherència i efectivitat de cada una de les intervencions són professionals formats en autisme i que tenen molt en compte tant el centre educatiu com les famílies a l'hora de buscar suports i recursos per a cadascun dels alumnes. Una d'aquestes coordinadores és Laura de Batlle.

Posar la persona al centre, conèixer-la en profunditat. Com es comunica, què li agrada, què la distreu, a nivell sensorial i en cada context concret, perquè tots ells són molt capaços d'aprendre, però es tracta que nosaltres ens adaptem al seu sistema d'aprenentatge.

En aquest sentit, els tutors i tutores d'aquests infants són els que decideixen els continguts i les matèries que els alumnes han d'assolir, mentre que els assistents s'encarreguen d'adaptar les tasques a les necessitats de cada nen o nena, ajudant-lo en les activitats diàries i facilitant la comprensió de normes i activitats, i fomentant-ne així l'autonomia.


Voluntat d'expansió

L'objectiu d'aquest projecte és, per tant, crear un model eficaç d'assistència personal a les escoles per a alumnes autistes, però no només això.

També es vol crear una guia perquè altres entitats, fundacions i escoles puguin introduir la figura dels assistents personals a les aules i replicar el model instaurat per aquesta prova pilot després de comprovar que els resultats són positius, tal com explica una altra de les coordinadores del projecte, Carla Serra.

El que intentem és crear una guia on altres entitats de la demarcació de Girona, o a nivell de Catalunya, puguem conversar i compartir aquesta idea de l'assistència personalitzada a les escoles i com fem aquest acompanyament. Però per fer-ho necessitem suport del Departament.

Garantir aquests suports a l'àmbit educatiu millora la qualitat de vida present i futura dels alumnes, famílies i professionals, ja que proporciona seguretat i estabilitat, alhora que contribueix a millorar les condicions de salut i benestar per a les persones que reben aquest acompanyament. Una aposta clara per la inclusió dels infants amb autisme perquè es puguin desenvolupar en plenitud i igualtat de condicions en l'entorn escolar.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Educació

Mostra-ho tot