Mentors al final de l'ESO per frenar l'abandonament escolar, un pla provat amb èxit a Osona

Durant tres cursos acadèmics, cinc centres de la comarca han dut a terme una prova pilot de mentoratge per acompanyar joves amb risc d'abandonament escolar
Júlia López Romero
3 min

Fa sis mesos que la Widad i een Mohamed reben el suport d'una mentora, la Berta Ordeix. Ella és sociòloga i una de les mentores del projecte MÉS (Mentoria en Educació Secundària), impulsat per la Fundació Antiga Caixa Manlleu i coordinat per la UVic-UCC. Un cop a la setmana i per parelles, es reuneix amb els vuit alumnes que l'escola FEDAC Vic ha escollit per participar al projecte.

Ordeix explica que la selecció d'alumnes és bastant acurada: "S'han escollit alumnes que tenen ganes d'estudiar però que, per motius diversos, es troben en situació de vulnerabilitat i corren el risc d'abandonar els estudis abans d'hora."

L'objectiu és afavorir la graduació en l'educació secundària obligatòria (ESO) i promoure la continuïtat formativa mitjançant un seguiment personalitzat que atén les dimensions acadèmica, emocional i social de l'alumnat.

Mentoria personalitzada durant tres anys

L'acompanyament individualitzat es fa durant tres anys (3Cat)

El seguiment individualitzat comença amb alumnes de tercer d'ESO i es manté al llarg de tot quart i durant el primer any dels estudis postobligatoris. El fet de tenir un acompanyament durant tres anys genera molta seguretat als adolescents adherits al projecte, com explica la Widad:

La Berta s'ha convertit en una persona de confiança a qui li puc explicar qualsevol tipus de problema: familiars, amistats, d'estudis...

Pel Mohamed, tenir aquestes sessions amb la Berta l'ha ajudat a obrir-se i trobar un espai de confiança que fins ara no havia tingut amb ningú.

He pogut compartir moltes coses amb ella que no he compartit amb altra gent. M'agrada pensar que continuaré tenint-la durant molt més temps al meu costat.

La mentora apunta que el més bonic de la seva feina és "veure com els alumnes arriben amb un problema, el treballem conjuntament i l'intentem minimitzar". A més a més, explica que ella fa de pont amb el professorat i posen en comú problemes que han detectat per cada banda.

L'autoconfiança, clau en l'aprenentatge

La motivació i l'autoestima són imprescindibles a nivell acadèmic (3Cat)

La Berta ha comprovat que amb una petita "empenta", ja sigui a nivell acadèmic o personal, tots aquests adolescents guanyen molta més seguretat personal, fet que els repercuteix molt positivament a nivell acadèmic.

La psicopedagoga de l'escola, Teresa Altés, explica que en aquest projecte es té molt en compte la situació personal dels alumnes.

Les motxilles que cadascú porta de casa repercuteixen molt emocionalment, i es converteixen en una barrera per poder aprendre.

Altés assegura que, durant la prova pilot que s'ha fet els darrers tres anys, s'ha pogut "recuperar" molts alumnes que sense aquest seguiment personalitzat, el més segur és que haurien abandonat els estudis. A banda, afegeix que l'empoderament personal que han guanyat tots ells és "increïble".

La Widad i en Mohamed van començar les sessions de mentoria l'octubre passat, i sis mesos més tard ja han notat millores.

La Widad es mostra orgullosa d'haver parlat per primera vegada sobre problemes acadèmics i familiars que fins ara no havia compartit amb ningú. Assegura que superar aquests obstacles l'ha ajudat a confiar més en ella mateixa. En Mohamed, per la seva banda, ha trobat la motivació per esforçar-se i continuar amb l'ESO, convençut que per poder escollir lliurement el seu futur, primer ha de completar aquesta etapa educativa.

Projecte extensiu a altres comarques

El projecte MÉS ha desenvolupat una prova pilot a cinc instituts d'Osona, repartits entre Manlleu, Vic i les Masies de Voltregà. La prova va arrencar amb el mentoratge de 28 joves de tercer i quart d'ESO i quatre mentors professionals.

Actualment ja està en marxa a la FEDAC de Vic, i des del projecte estan iniciant converses amb altres ajuntaments de la comarca d'Osona perquè les escoles dels seus respectius municipis s'adhereixin a la iniciativa.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Educació

Mostra-ho tot