Meredith Monk, la guerra d'Ucraïna, subrogació i la fragilitat d'una relació, apostes internacionals del DocsBarcelona
ACN Barcelona - La figura de la compositora, actriu i artista Meredith Monk, la guerra de Rússia i Ucraïna, la gestació subrogada d'una mare georgiana i la fragilitat d'una relació entre dues persones d'edat avançada, són algunes de les apostes internacionals del DocsBarcelona 2025. Tommy Gulliksen ('Facing War'), Ketevan Vashagashvili ('9-Month Contract'), Billy Shebar ('Monk in Pieces') i Jacob Perlmutter ('Two Strangers Trying Not To Kill Each Other') han presentat aquest dilluns les seves respectives produccions documentals programades en la Secció Oficial i la nova secció Visions. També ho ha fet Guillermo F. Flórez, que signa 'Señor, llévame pronto', una història sobre una dona que va ser monja i que planteja suïcidar-se.
Gulliksen, Vashagashvili, Shebar i Perlmutter han fet parada a la capital catalana per participar al Festival Internacional de Cinema Documental de Barcelona - DocsBarcelona que celebra enguany la seva 28a edició del 8 al 18 de maig al CCCB, els cinemes Renoir i Phenomena i la Filmoteca de Catalunya, seus habituals del festival, a les que s'afegeixen Casa Montjuïc i Espai Texas.
Les seves propostes formen part de la programació d'aquesta nova edició, que abraça tot un seguit de temàtiques molt diverses entre elles. Una de les propostes és la de Tommy Gulliksen que porta per títol 'Facing War' i que se centra en la guerra de Rússia i Ucraïna. Mentre el conflicte continua, Joe Biden convenç Jens Stoltenberg d'ampliar el seu mandat com a secretari general de l'OTAN per un últim any i promet que l'Aliança estarà al costat d'Ucraïna "el temps que calgui". Però a mesura que el suport occidental trontolla, la seva promesa penja d'un fil.
Gulliksen - que explica que van estar dues vegades a Ucraïna per rodar - sosté que no patia tant per la seguretat com pel material, que estava gravat des de dins de l'OTAN i podia ser molt sensible. "No és una producció sobre la guerra, sinó sobre l'art de la diplomàcia i la importància de trobar solucions", assenyala, "com a cineastes no hem de vendre esperança, però tampoc tenim el privilegi de destruir-la, el que hem de fer és ser més exigents amb els nostres líders".
Una altra temàtica ben diferent és la que planteja Ketevan Vashagashvili a '9-Month Contract'. En aquest cas es presenta la vida d'una mare georgiana que recorre a la subrogació per tal d'assegurar un sostre per a la seva filla. El que comença com una manera ràpida de guanyar diners s'acaba convertint en un profund sacrifici que força el seu cos fins al límit a través de múltiples embarassos.
Per Vashagashvili és una aposta "molt intimista" que tracta sobre l'amor incondicional de les mares, tot allò que poden arribar a fer i la pregunta principal: "què estan disposades a fer pels seus fills?". Segons l'autora més enllà de la maternitat també posa el focus en les persones sense llar, així com en diferents contextos del país on passa, Georgia.
Les propostes de Shebar i Perlmutter
Pel que fa a Billy Shebar, presenta a DocsBarcelona 'Monk in Pieces', que fa un homentatge a la compositora, actriu i artista interdisciplinària Meredith Monk, una gran pionera que tot i la seva profunda influència cultural no ha estat mai massa reconeguda. Amb la música de Monk al centre, i incloent entrevistes amb Björk i David Byrne, 'Monk in Pieces' esdevé un mosaic que reflecteix l'estructura de la mateixa obra de Monk.
Shebar - que és un gran defensor de la seva obra - considera que la producció parla del "llegat" de Monk, plantejant com es podrà seguir la seva creació sense ella, tenint en compte que ho desenvolupava tot al moment, sense deixar-ho per escrit.
Respecte a 'Two Strangers Trying Not To Kill Each Other', de Jacob Perlmutter, tracta sobre una parella molt concreta: l'artista Maggie Barrett (75) i el seu marit Joel Meyerowitz (84), un fotògraf mundialment conegut, que es converteix en el seu cuidador quan aquesta es trenca el fèmur. A l'ombra de la mortalitat, i cada un amb una llarga i dramàtica vida a les espatlles, tots dos busquen la seva pau interior.
"Totes les relacions són diferents" subratlla Perlmutter, "crec que l'èxit es troba en el creixement, que les dues persones aprenguin alguna cosa, i no pas en el temps". En aquest sentit, recorda que les relacions no es poden abordar des de la "por" sinó que aquestes han de "partir de la sinceritat" per convertir-se en una nova oportunitat.
Una història molt particular
Finalment, el darrer a presentar la seva proposta ha sigut Guillermo F. Flórez amb 'Señor, llévame pronto'. La seva és una comèdia sobre la vida de la Carmen, una dona que sobreviu a la guerra, es fa monja, es divorcia en una societat conservadora, i te nombrosos amants. A partir d'aquesta posició de desafiament de les normes als 86 anys es planteja el seu suïcidi. La pel·lícula de Flórez segueix els seus últims dies.
"És dura, però sorprenentment divertida", admet el cineasta, que també explica que va arribar a la història investigant sobre l'eutanàsia. Després de realitzar-la, reconeix que no és el mateix. "Tinc menys por de la mort, sempre n'he tingut molta i ella em fa veure una postura diferent", sosté, "crec que la veiem des d'una manera molt negativa, però hi ha molts punts de vista diferents".