
Mor el pare del popular ànec de goma groc, una joguina convertida en icona
L'empresari LT Lam, pioner en la fabricació en cadena a baix cost, va construir un imperi de joguines liderat per l'icònic aneguet, exportat arreu del món
15/11/2025 - 12.55 Actualitzat 15/11/2025 - 12.56
El creador de l'entranyable aneguet de goma groc amb el qual s'han distret al bany milions de criatures de tot el món, el dissenyador de joguines Lam Leung-tim, ha mort als 105 anys a Hong Kong, la seva ciutat natal, aquesta setmana. Conegut com a LT Lam, va crear, de zero, un imperi de joguines que va fer famosa la marca "made in Hong Kong".
LT Lam és considerat el pioner de la indústria manufacturera de ninos i jocs de plàstic xinesos que fa dècades que s'exporten arreu del món. Va ser un dels primers industrials de Hong Kong a establir línies de producció a la Xina continental, cosa que va transformar la indústria de la regió.
El govern de Hong Kong va reconèixer la seva aportació a l'economia del país el 2019 atorgant-li l'Estrella de Bronze de Bauhinia.
De marca blanca a obra d'art
El seu disseny més icònic és el popular ànec de goma groc que va crear personalment l'any 1948 com a símbol, va dir, "de pau, harmonia i comprensió mútua".
Lam va convertir un objecte senzill de formes bàsiques i color cridaner en una icona de la indústria de la joguina xinesa, basada, als seus orígens, en els productes de baix cost i marca blanca que es van convertir en supervendes i van inundar els mercats occidentals d'Europa i els Estats Units.
Amb els anys, aquell aneguet fabricat en cadena ha acabat sent un producte de col·leccionista del qual se n'han fet versions per a tots els gustos. També ha estat protagonista de campanyes publicitàries, il·lustracions, sèries de disseny gràfic o exposicions itinerants.
Un exemple són els dos ànecs gegants inflables de l'artista dels Països Baixos Florentijn Hofman, que durant més d'una dècada han recorregut capitals de tot el món. Els ànecs, de 18 metres d'alçada, van visitar el port Victòria de Hong Kong en dues ocasions, el 2013 i el 2023, en una instal·lació itinerant que volia "portar sort" a les ciutats per on flotava.
Milers d'ànecs de goma surant als cinc continents
També ha servit per a llegendes urbanes o estudis científics, com els que s'han fet arran de l'enfonsament d'un carregament amb 29.000 joguines de goma al Pacífic el 1992 --entre les quals, 7.200 aneguets--, que després han anat apareixent surant en costes d'arreu del món al llarg dels anys, en platges de la Xina, Alaska, Hawaii, Escòcia o l'Àrtic.
L'enigma del seu recorregut va inspirar des d'un llibre --"Moby Duck", de John Donovan-- fins a una campanya publicitària o un estudi científic sobre si es pot calcular on porten els corrents marítims.
Lam va començar a fabricar productes domèstics de plàstic a mitjans del segle passat, en un context de postguerra i escassedat de recursos. Les seves primeres línies de producció en sèrie van atraure inversions similars a Hong Kong, on es van aixecar barris sencers amb fàbriques de ninos, cotxes de llauna, robots mecanitzats o joguines de plàstic modelat de tota mena, totes de baix cost.
El seu aneguet, però, es va convertir en un supervendes i se n'han fabricat milions d'unitats per a firmes internacionals que l'han reproduït, reinventat o tunejat fins a convertir-lo en una figura que ha quedat associada a la infantesa de generacions d'arreu del planeta. Hi han ajudat també programes de televisió infantils com "Epi i Blai" de "Barri Sèsam", amb Epi sempre enganxat al seu inseparable aneguet groc.
El segell "made in Hong Kong", amagat primer sota els productes venuts amb altres firmes o de marca blanca, ha anat guanyant qualitat, amb la reindustrialització xinesa dels anys vuitanta. I també gràcies a l'empenta del col·leccionisme i la feina de museus i arxius públics i privats, que han rescatat prototips originals convertits, alguns, en icones de pop art.
Sobre aquest llegat ha crescut, per exemple, l'èxit d'una onada de joguines de disseny orientades al col·leccionisme, com les figures de Labubu, creades per l'il·lustrador honkonguès Kasing Lung i comercialitzades per Pop Mart, que es venen fins i tot en caixes sorpresa on no pots veure ni triar el que t'emportes.
L'èxit d'aquesta joguina ha convertit el president de Pop Mart, Wang Nin, en el multimilionari més jove de la Xina i un dels homes més rics del món, segons la revista Forbes.
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment