Proposta d'Educació als sindicats: pujada de sou en 3 anys en comptes de 4, i més retribució per tutoria
El Departament d'Educació ha fet arribar als sindicats una nova proposta d'acord, que s'emmarca en el pacte amb CCOO i UGT, i que posa el focus en les millores econòmiques i l'augment de personal.
Sobre el sou dels docents, la proposta de la conselleria preveu concentrar en tres anys l'augment que hi havia previst per als pròxims quatre.
Això suposa escurçar en un any l'increment gradual del 30% en el complement salarial autonòmic pactat amb CCOO i UGT, que es traduïa en 3.000 euros anuals extres fins al 2029 i que ara s'hauria d'assolir el 2028.
A més, el departament proposa millorar el complement de tutoria --que actualment és d'uns 66 euros al mes per als tutors d'infantil i primària, i d'uns 93 euros per als de secundària-- i crear-ne dos de nous, un de cotutoria i un altre de tutoria en centres de màxima complexitat, sense entrar en xifres concretes.
Pel que fa a l'augment de personal, planteja un increment de 2.405 efectius, la majoria dels quals a l'escola inclusiva (1.348). En aquesta línia, fa només dues setmanes que la Generalitat ja va anunciar la incorporació de 509 nous professionals per a l'escola inclusiva per al curs 2026-2027.
La resta de noves incorporacions que preveu la proposta d'aquest dimarts als sindicats anirien destinades al reforç de plantilles docents (708) i personal d'administració i serveis (349).
Unes mesures que Educació vol negociar en cinc sessions monogràfiques que s'allargaran fins al 3 de juny. En la primera d'aquestes sessions, que el departament proposa que sigui divendres, es parlaria del reforçament de plantilles i escola inclusiva, i es trasllada al 26 de maig la comissió sobre l'acceleració de pagaments, la demanda principal de la USTEC.
Els sindicats rebutgen la proposta
Des de la USTEC denuncien que la proposta que els ha enviat la conselleria "no és digna". Després de rebre el document --que els mateixos sindicats han fet arribar als mitjans de comunicació--, han lamentat que la proposta és "incompleta i sense garanties suficients", i assenyalen que "no concreta com arribaran els recursos als centres" ni "amb quins criteris es distribuiran".
En matèria salarial, asseguren que no respon a la reivindicació del col·lectiu, i pel que fa a l'escola inclusiva i l'augment de plantilla expressen que "les dotacions anunciades no garanteixen reforços estructurals" als centres.
Per la seva part, la CGT l'ha titllat d'"insuficient". En una primera valoració, han insistit que l'increment del sou pactat amb CCOO i UGT "està caduc per l'increment anual del cost de la vida", i que reduir el termini de 4 a 3 anys "no seria una proposta acceptable".
Tampoc no veuen amb bons ulls la contractació de 708 professors nous que planteja el govern, perquè no signifiquen "una reducció real de les ràtios". Segons els càlculs de la CGT, caldria ampliar "un terç" la plantilla, uns 30.000 docents més.

Tot i això, tant la USTEC com la CGT confirmen que assistiran a la taula de negociació de dimecres.
No hi anirà, en canvi, el sindicat Professors de Secundària, que afirma que la proposta que els han fet arribar és "una presa de pèl insultant" --han dit literalment--.
Niubó: "Mà estesa i realisme"
A les portes de la reunió d'aquest dimecres, la consellera Esther Niubó ha ofert "mà estesa" als sindicats convocants de les vagues: "Els grans reptes només es poden afrontar des del diàleg".
Ho ha dit en una compareixença al Parlament per donar detalls del pla pilot per desplegar mossos de paisà en instituts, que ha defensat.
Les reivindicacions mereixen ser escoltades. No hi haurà millora educativa sense una professió docent reconeguda.
Tot i això, la consellera ha volgut deixar clar que "des de les demandes maximalistes no s'aconsegueixen els tan necessaris recursos", sinó "amb acords". Niubó els ha fet una crida a la serenitat:
La mà estesa ha d'anar acompanyada de realisme. Volem acords amplis i ambiciosos, però han de ser viables, amb base pressupostària i que es puguin portar a terme.

En la mateixa línia, la consellera d'Economia i Finances, Alícia Romero, ha destacat també aquest dimarts la voluntat de diàleg de l'executiu, sobretot ara que el govern i Esquerra han segellat el pacte per tirar endavant els pressupostos de la Generalitat per al 2026.
Segons Romero, el pressupost sempre "és viu" i es "poden moure coses", però veu "inassumibles" algunes demandes dels docents, ja que en els comptes, assegura, "han hagut d'encaixar" 500 milions més en retribucions per l'acord signat amb CCOO i UGT".
Vuitena jornada de vaga
Els sindicats havien posat com a condició per assistir a la trobada de dimecres que la consellera d'Educació els presentés abans una proposta concreta de millora salarial.
Tot plegat en la vuitena jornada de vaga, aquest dimarts al Maresme, el Vallès Oriental i el Vallès Occidental, on mestres i professors han fet diversos talls de trànsit a primera hora per fer pressió, entre els quals a les carreteres N-2 i C-17.

Els docents han fet al migdia una marxa lenta en vehicle per la C-60 cap a Granollers, d'on ha sortit en manifestació a peu i en bicicleta fins a la Roca del Vallès, i un altre grup de manifestants han entrat al migdia a l'Ajuntament de Sabadell. També hi ha hagut protestes en localitats del Maresme com Mataró, Premià de Mar i Calella.










