Obres per al desdoblament de l'R3: com queda el servei pel tall més llarg fet mai a Rodalies
Les obres de desdoblament de l'R3 entre Parets i la Garriga han començat aquest dimarts, com també el servei alternatiu per carretera, que estarà actiu 16 mesos mentre durin els treballs en aquesta línia.
En aquesta primera jornada ha disminuït el nombre d'usuaris, però gairebé no hi ha hagut incidències.
Aquestes obres comporten el tall més llarg fet mai a Rodalies i afectaran 20.000 usuaris diaris. En una primera fase, el tall de circulació afecta el tram entre Montcada Bifurcació i Parets.
En conseqüència, el servei alternatiu que ha organitzat Renfe és també el més important i de llarga durada desplegat mai, amb 60 autocars, que oferiran gairebé 45.000 places diàries entre l'estació de Fabra i Puig de Barcelona i les de Granollers-Canovelles, la Garriga, Centelles i Vic.
També s'ha posat en marxa un servei d'informadors, que són a les diferents parades i informen els passatgers.
És un pla alternatiu de transport per carretera que es preveu que tingui un cost de més de 50 milions pels 16 mesos que durarà el tall.
Autobusos directes i amb parades
Els autobusos connecten Barcelona (des de l'estació de Fabra i Puig) amb diversos municipis, sigui amb trajectes directes o amb parades al llarg del recorregut. Fabra i Puig és un intercanviador connectat amb el metro i amb la línia R4.
Des de Barcelona hi ha un servei directe amb Centelles, un altre amb la Garriga i un altre amb Vic. També hi ha serveis a Granollers-Canovelles i a Centelles, però amb parades als diversos municipis per on passa la línia de Rodalies.
El càlcul de Renfe és que el servei en autobús suposa un increment d'entre 20 i 30 minuts respecte al mateix temps que es trigava habitualment si es fa tot el trajecte en tren.
Una reivindicació històrica
L'R3 uneix Barcelona amb la Tor de Querol, a la Cerdanya. Passa pel Vallès, Osona i el Ripollès. Però a partir de Montcada té via única. El seu desdoblament és una reivindicació històrica que els usuaris fan des de fa dècades, perquè la via única condiciona la capacitat de la línia i provoca que qualsevol incidència alteri tot el servei.
De moment, la prioritat és desdoblar el tram entre Montcada i Vic perquè el servei que ofereix l'R3, molt qüestionat, guanyi freqüència i rapidesa. El primer tram que s'executarà, el que ha començat aquest 7 d'octubre, és entre Parets i la Garriga, i té uns 17 quilòmetres. La resta de trams estan en diverses fases, sigui estudi informatiu, d'al·legacions o mediambiental.
Aquest primer desdoblament té un cost de 140 milions. Adif també invertirà ara 50 milions d'euros en la remodelació integral de l'estació de Montcada Bifurcació, el principal nus ferroviari de la sortida nord de Barcelona.
