Per què cada cop hi ha més cotxes a les Balears: les dades d'un problema que s'agreuja
A les Balears, creix la preocupació per l'excés de cotxes que hi ha a les carreteres. Les Illes són el lloc de l'Estat on hi ha més vehicles per habitant, i amb diferència. Són 912 vehicles per cada 1.000 habitants, la qual cosa vol dir que gairebé hi ha tants vehicles com persones.
És una xifra molt més elevada que la de Catalunya, on hi ha 683 vehicles per cada 1.000 habitants. I també supera, de llarg, la mitjana estatal, que és de 750 vehicles per cada 1.000 habitants.
En les últimes dècades, el nombre de vehicles a les Balears ha crescut a un ritme que va fins i tot més ràpid que el de la població. I això que el creixement demogràfic a les Illes ha sigut força pronunciat.
En quasi tres dècades, el nombre d'habitants ha crescut un 57 %, mentre que el parc automobilístic s'ha disparat un 91 %. És a dir, pràcticament s'ha duplicat, en el període que va des d'ara fins al 1996, el primer any amb dades públiques territorialitzades.
El turisme agreuja el problema
L'arribada massiva de turistes en temporada alta provoca, en part, la saturació de cotxes que hi ha a les carreteres de les Balears, però els hàbits de mobilitat dels illencs també expliquen la situació. Al cap i a la fi, el 80% dels desplaçaments en vehicle a Mallorca els fan els mateixos residents, segons revela l'estudi de càrrega de les carreteres encarregat pel Consell de Mallorca a la consultora CINESI.
Un dels coautors d'aquest informe, l'enginyer Pau Pol Bonnín, detecta un augment dels desplaçaments que ell relaciona amb els preus de l'habitatge:
L'actual crisi del mercat immobiliari ha provocat que molta gent se n'hagi d'anar a viure als pobles, però conservant el seu lloc de treball a Palma, i això es tradueix en un major nombre de viatges radials per connectar amb la ciutat.
La directora de l'Observatori Interdisciplinari de Mobilitat de les Illes Balears, Joana Maria Pons Seguí, vincula l'excés de vehicles amb l'absència de polítiques públiques per fomentar el transport públic.
Segons Pons Seguí, això no es comença a revertir fins a principis del segle XXI, amb la posada en marxa d'un nou servei de trens a Mallorca: "El procés de motorització es fa en paral·lel al desenvolupament del turisme, el creixement demogràfic, l'expansió dels nuclis urbans i el desmantellament d'infraestructures de transport públic, com va ser el ferrocarril."
Què proposen els experts?
Pons Seguí, que és catedràtica de Geografia Humana a la Universitat de les Illes Balears (UIB), defensa ampliar la xarxa de ferrocarrils de Mallorca a més ciutats, augmentar les freqüències dels busos arreu de l'arxipèlag i millorar-ne els recorreguts.
Tot plegat, amb l'objectiu de reduir els temps d'espera i de desplaçament en transport públic, més grans que en vehicle privat.
A l'estiu, tot es complica més
L'arribada massiva de turistes durant l'estiu afegeix més pressió a les carreteres de les Illes. En el punt de mira de les autoritats, hi ha els cotxes de lloguer i els que arriben en ferri.
El 2023, l'últim any amb dades disponibles, 637.000 vehicles van desembarcar als ports de les Illes. En només una dècada, s'han triplicat els vehicles que hi arriben per mar.
Des del 2019, Formentera ja limita l'entrada de vehicles a l'illa en temporada alta i Eivissa començarà a fer-ho a partir d'aquest juny. El Consell de Mallorca estudia fer-ho a partir de l'any que ve, amb una llei de mobilitat sostenible que tot just ara comença a tramitar.
A més, l'esborrany d'aquesta nova norma també planteja crear un topall màxim per als vehicles de lloguer, molt utilitzats pels turistes i cada cop més nombrosos a les Illes.
L'estiu passat, un de cada deu vehicles que circulava per les Balears era de lloguer, segons els càlculs fets per la patronal del sector BALEVAL.
Són cotxes que arriben en vaixell com a mercaderies i que després es queden a les Illes. Això va engreixant, de mica en mica, el ja atapeït parc automobilístic de les Balears, segons apunta l'expert en mobilitat Pau Pol Bonnín:
A més, estem xerrant d'un usuari que sol anar en els mateixos llocs i en les mateixes franges horàries. Per tant, major saturació. Els turistes cada cop tenen estades més curtes i això també implica més desplaçaments en menys temps.
Aquest mes de març el govern del Partit Popular que hi ha a les Illes Balears va llançar una bateria de mesures contra la saturació turística que incloïa la creació d'un impost per als vehicles de lloguer sense conductor. Ara bé, la mesura va acabar caient en la negociació posterior que l'executiu del PP va mantenir amb Vox per tal de convalidar aquest decret al Parlament balear.
