Què és Bluesky i per què la gent diu adeu a X?
Durant anys, Twitter ha estat la plaça pública digital de tothom; el pati on compartir opinions i fricades, intercanviar mems i humor, publicar coses ràndom, i ficar-se en debats polèmics. Però des que Elon Musk va comprar Twitter fa dos anys i el va rebatejar com a X, ha canviat: més privatització, més bots, més notícies falses, més toxicitat...
Ni l'ambient ni el feed d'X sota la direcció d'Elon Musk és el mateix, i això ha provocat que moltes usuàries hagin decidit buscar alternatives i fer un canvi cap a xarxes socials més amigables.
Què és Bluesky? X, però amb papallones
Podríem dir que Bluesky és la germana petita d'X. Qui hi ha darrere la seva creació és Jack Dorsey, ex-CEO de Twitter, que va engegar aquest projecte dins el mateix Twitter amb l'objectiu de crear una xarxa social on les dades no les recopilés una única empresa.
Bluesky és una xarxa social de microblogging, és a dir, una plataforma on fer publicacions curtes al més pur estil de les piulades. La interfície i l'aparença és molt semblant a X: missatges curts, barreta per cercar contingut, interacció amb les publicacions (existeixen els botonets de "Republica" o "M'agrada") o una franja lateral amb diverses pestanyes com les notificacions, la pàgina principal o el perfil.
Bluesky vs. X: diferències principals
Bluesky és l'spin-off d'X, però, a diferència d'aquesta xarxa social i d'altres com Instagram o Facebook, és una xarxa social descentralitzada i de codi obert. Això vol dir que les usuàries tenen més control sobre què veuen als seus feeds.
Està basada en l'anomenat protocol AT, que implica que les usuàries puguin "interactuar lliurement i crear contingut, sense un sol intermediari", explica Bluesky a la seva web.
- Cada usuària decideix què apareix al seu feed gràcies als algoritmes personalitzats.
- Cadascú té l'opció de filtrar el contingut segons les seves preferències: pots silenciar paraules o temes i bloquejar i limitar el contingut.
A més, Bluesky compta amb directrius comunitàries per combatre els comportaments abusius, la incitació a l'odi o la suplantació d'identitat.
Per què Bluesky ha guanyat popularitat?
Si ets usuària habitual d'X, segurament aquesta notícia no serà cap novetat i deus haver vist més d'un cop la papallona blanca amb fons blau.
Des que Elon Musk va comprar l'antic Twitter el 2022, ha patit una transformació heavy i s'ha convertit en un entorn més hostil. La celebració de les eleccions nord-americanes ha sigut la gota que ha fet vessar el got i que ha provocat que algunes usuàries facin les maletes i marxin definitivament cap a xarxes com Bluesky.
Al novembre, justament un mes després de les eleccions i el moment en què Trump va anunciar la incorporació de Musk a la seva administració, va ser un moment decisiu en el creixement d'aquesta xarxa social i, actualment, l'aplicació de la papallona acumula 25 milions d'usuàries.
Bluesky: un hype passatger?
Arran d'aquesta situació, usuàries i grans corporacions han decidit fer el canvi a la papallona. Mitjans de comunicació com The Guardian o La Vanguardia han fet el salt a Bluesky i han abandonat X, perquè consideren que s'ha convertit en una "plataforma mediàtica tòxica" i en una "xarxa de desinformació".
D'altres, però, com 324, El País, RTVE o El Periódico, continuen a X pel seu gran abast, perquè hi tenen bona part de l'audiència i perquè continua sent una xarxa social referent en la difusió informativa i el seguiment d'esdeveniments en directe.
D'aquesta nova xarxa social sembla que se'n sentirà a parlar molt. Només el temps ens dirà si Bluesky és una moda passatgera o si podrà fer ombra al gran gegant d'X.
