Reenganxar joves que han deixat els estudis: l'abandonament escolar prematur encara és del 14%

S'ha contactat amb 9.000 joves que van deixar els estudis el curs passat i un 15% han tornat a les aules gràcies al suport d'educadors socials del projecte Reconnect-ES
Redacció
4 min

L'abandonament escolar prematur s'ha anat reduint a Catalunya, però el curs passat encara va ser del 13,7%, enfront del 9,3% de la mitjana europea. Tot i això, els joves catalans que abandonen els estudis després de l'educació secundària obligatòria s'han reduït a la meitat els últims 20 anys. Llavors el percentatge d'abandonament superava el 34%.

Tot i la millora dels últims anys, encara estem lluny del 9% que marca la UE com a topall. És per això que el Departament d'Educació i Formació Professional ha presentat aquest divendres des de Vilafranca del Penedès el pla amb una desena d'accions per evitar que alumnes deixin els estudis abans d'acabar l'ESO o que, un cop acabada l'etapa obligatòria, no acabin la postobligatòria i no continuïn amb cap altra formació.

Entre les deu estratègies a desenvolupar en els següents cursos hi ha un pla d'acció conjunt entre les diverses administracions, aprovar i desplegar el decret d'orientació educativa que asseguri l'acompanyament entre les diferents etapes educatives, la lluita contra la segregació i l'absentisme, el treball per una educació inclusiva, l'atenció a l'alumne nouvingut amb la potenciació de les aules d'acollida o la potenciació de l'FP.

El pla aborda els diferents factors que incideixen en el fenomen de l'abandonament i estableix les estratègies a seguir, algunes de les quals ja fa anys que estan en marxa i d'altres amb noves accions previstes.

Un exemple de les noves accions és la prevenció i seguiment de l'abandonament amb l'actualització del protocol i el desplegament amb més efectius del programa Reconnect-ES.

Els docents de l'especialitat d'orientació educativa rebran una formació específica amb continguts relacionats amb l'abandonament. A més, s'avaluarà l'eficàcia de l'orientació.

Projecte Reconnect-ES

El treball en xarxa amb les administracions locals ha permès posar en marxa el projecte Reconnect-ES, una iniciativa per intentar reinserir al sistema educatiu joves que havien deixat els estudis, gràcies a la tasca d'una cinquantena d'educadors socials.

Que les administracions puguin compartir dades de l'alumnat ha estat clau per detectar els joves que no estaven matriculats ni a batxillerat ni a cap cicle formatiu el curs 2024/2025.

En el primer any en funcionament s'ha aconseguit contactar amb gairebé 9.000 joves, que van rebre la trucada dels educadors socials.

Aquesta figura els acompanya fora de l'institut, d'una manera més informal. Després d'assessorar-los sobre les diferents opcions, d'aquests 8.941 joves, 1.366 alumnes s'han reincorporat de nou al sistema educatiu; això suposa un 15,28%.

Així, dels alumnes que han tornat a les aules, un de cada tres alumnes es van matricular a la formació professional de grau mitjà (32,9%), el 13,2% a programes de formació i inserció; el 13% als certificats de professionalitat i el 8% al batxillerat.

Entre els motius pels quals aquests joves havien abandonat els estudis, majoritàriament va ser per desinterès, motius laborals, personals o familiars.

Joves que han tornat a les aules

Lluïsa Piris Bisbe, educadora social al Centre Recursos Pedagògics Alt Maresme, assegura que en molts casos els arriben joves amb situacions molt complexes: "Hi ha parts emocionals molt tocades. Se l'acompanya i en alguns casos se'ls deriva cap a un suport psicològic".

Aquesta confiança, aquest que confiïn en ells, que confiïn en tu, que hi hagi una persona que els acompanyi, que empatitzi, és la vinculació que fem al llarg del procés

Piris destaca l'abordatge que en poden fer des de fora les aules: "El fet d'estar fora de l'institut facilita molt. Jo no soc docent, soc educadora social, llavors la meva tasca és diferent. Ells diuen, ostres, una nova figura que no coneixia i que m'està acompanyant a fora de l'institut d'una manera més informal."

La Carla estudia un cicle d'Arts plàstiques i disseny
La Carla estudia un cicle d'arts plàstiques i disseny (TV3)

I assegura que és molt gratificant veure com poden facilitar la vida a joves com la Carla Galán, que un cop acabada l'ESO no sabia quin camí agafar i no s'havia matriculat enlloc, fins que va rebre la trucada de l'educadora social.

Ara estudia un grau mitjà d'arts plàstiques i disseny i vol ser dibuixant de manga: "Estic còmoda i sento que encaixo perquè estic fent el que m'agrada".

L'orientadora amb l'Ainara, que vol estudiar un cicle superior de disseny d'interiors
L'educadora social amb l'Ainara, que vol estudiar un cicle superior de disseny d'interiors (3CatInfo)

L'Ainara Collado vol estudiar un cicle superior per ser dissenyadora d'interiors, però primer ha de cursar un grau mitjà i no n'hi cap que li encaixi. Per això valora molt el suport que ha rebut de l'educadora.

Sense la Lluïsa m'hauria quedat fins al setembre que ve sense fer res. Es preocupa per com estàs i et busca mil i una opcions.

Al setembre, l'Ainara va començar un grau mitjà de gestió administrativa, però el va deixar perquè no li agradava. Amb l'assessorament de la Lluïsa, ha decidit fer un grau mitjà d'auxiliar d'infermeria a l'Institut Obert de Catalunya. L'objectiu és treure's un grau mitjà per poder arribar al superior i no estar un any de braços plegats: "Jo vull estudiar i, no ho puc prometre, però anar a la universitat, m'encantaria".

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Societat

Mostra-ho tot