
Renfe cancel·larà uns 400 trens a Catalunya en els 5 dies de vaga pel traspàs de Rodalies
Els dies d'aturades seran el 24 i el 30 de novembre, i l'1, el 4 i el 5 de desembre, coincidint, aquests últims, amb l'inici del pont de la Constitució
Redacció
22/11/2023 - 17.18 Actualitzat 23/11/2023 - 21.26
Notícia actualitzada: Desconvocada la vaga de cinc dies a Renfe i Adif contra el traspàs de Rodalies
Renfe cancel·larà 1.548 trens a tot l'Estat, 400 a Catalunya. El motiu són les aturades convocades per als dies 24 i 30 de novembre i 1, 4 i 5 de desembre, coincidint, aquests últims, amb l'inici del pont de la Constitució.
Els comitès d'empresa de Renfe i Adif van acordar convocar aquesta vaga davant la incertesa que generava a les plantilles el traspàs de Rodalies a la Generalitat, en el marc d'un acord entre ERC i el PSOE per investir Pedro Sánchez.
Amb tot, tant el departament d'Empresa i Treball de la Generalitat com el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana del govern espanyol han establert uns serveis mínims que s'han de complir en funció de la tipologia de tren i el trajecte.
Serveis mínims
La Generalitat ha fixat una freqüència de pas del 66% en les hores punta (des de les 6.00 fins a les 9.30 i des de les 17.00 fins a les 20.30) i del 33% la resta del servei, per als trens de mitjana distància i Rodalies.
Pel que fa als combois d'alta velocitat i llarga distància, circularan aproximadament el 72%. És a dir, de 1.636 trens a tot l'Estat funcionaran en serveis mínims 1.185.
Així mateix, Renfe oferirà als viatgers d'AVE, llarga i mitjana distància, sempre que sigui possible, viatjar en un altre tren en l'horari més aproximat a l'adquirit. I si no volen fer el trajecte, podran anul·lar o canviar el bitllet per a una altra data sense cap cost.
El motiu de la vaga
El traspàs de Rodalies va ser pactat entre PSOE i ERC en el marc de les negociacions per la investidura de Pedro Sánchez i suposarà que Catalunya gestioni l'R1, l'R2 Sud i l'R3, incloent-hi els trens i les vies. I posteriorment, es valoraran altres línies.
L'acord estableix la creació d'una nova empresa, Rodalies de Catalunya, que assumiria els actius de Renfe a Catalunya.
Entre aquests, la gestió dels treballadors, un col·lectiu amb molta mobilitat i reticent a deixar de formar part d'una empresa estatal per integrar-se en una que només operarà a Catalunya.
Els sindicats veuen amb inquietud l'acord per, segons diuen, "falta de transparència" d'un procés "que és molt genèric" i que s'han oblidat de tancar els aspectes tècnics. Exigeixen que no només es garanteixin els "drets econòmics" dels treballadors, sinó també els "professionals i de mobilitat".
El trasllat podria afectar uns 2.500 empleats de Renfe i uns 1.500 d'Adif que treballen a Catalunya. Amb tot, els sindicats consideren que la qüestió implica tota la plantilla, és a dir a uns 15.000 empleats a l'operadora i 15.000 al gestor d'infraestructures.
Avui és notícia
20 municipis rebran 233 milions de la llei de barris: quins són i a què destinaran els diners
Relators de l'ONU denuncien el "tracte cruel i degradant" del desallotjament del B9 de Badalona
L'Ajuntament de Badalona fa fora les desenes de persones acampades davant el B9
Ordeig diu que els experts europeus no veuen per ara indicis que la pesta porcina sortís de l'IRTA-CReSA
Activada l'alerta Inuncat pel risc de pluges abundants al litoral i prelitoral de Barcelona i Girona