L'any 2023, l'antiga política d'indemnitzacions li va costar a Renfe 42 milions d'euros (iStock/PPrat)

Renfe haurà de tornar a indemnitzar l'usuari per retards de 15 minuts, però avisa que hi recorrerà

La companyia pública critica que, amb el canvi, als operadors privats no se'ls exigeix la mateixa política d'indemnitzacions per retards
Redacció
1 min

El Congrés dels Diputats ha aprovat aquest dijous una esmena que obliga Renfe a recuperar la política d'indemnitzacions per retards en l'alta velocitat anterior al juliol del 2024.

Així, doncs, la companyia hauria de retornar el 50% del bitllet si el tren arriba 15 minuts tard --i no una hora, com ara-- i el bitllet íntegre en retards de més de mitja hora, quan ara s'aplica als 90 minuts.

Renfe ja ha dit que estudiarà la fórmula per recórrer aquesta decisió perquè, segons la companyia, això no els permet competir en igualtat de condicions amb els operadors privats Iryo i Ouigo.

En aquest sentit, fonts del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible defensen que si es vol regular "de forma seriosa" s'hauria d'aplicar la mateixa política a tots els operadors. Malgrat que afegeixen que això pot repercutir en l'usuari final: "Pot ocasionar una pujada de preus per pagar les multes".

Amb tot, el Ministeri titlla de "demagògica i populista" la mesura, i assegura que només busca "un titular de premsa".

42 milions d'euros en indemnitzacions

L'any 2023, l'antiga política d'indemnitzacions --la d'afrontar una multa si el retard supera els 15 minuts-- li va costar a Renfe 42 milions d'euros, una xifra que hauria sigut de només 12 milions i mig amb les condicions actuals.

De fet, els criteris es van modificar l'1 de juliol del 2024 per equiparar el compromís de puntualitat al mateix nivell que la resta de competidors d'alta velocitat --Ouigo i Iryo--.

La mesura és una esmena proposada pel PP a la Llei de Mobilitat Sostenible i que el Congrés ha votat a la sessió plenària. La proposició ha tirat endavant gràcies al suport de Junts, ERC, Podem i BNG i malgrat el vot en contra de PSOE i Sumar.

Aquest dijous, també s'ha aprovat la Llei de Serveis d'Atenció al Client.

Avui és notícia

Més sobre Renfe

Mostra-ho tot