Netflix Warner HBO
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Flick Barça prèvia Betis
Eric Garcia renova Barça
Hugo Mallo abús sexual

Renfe no pot creuar la frontera amb França i es perd la connexió amb Marsella i Lió

Els trens d'alta velocitat entre Barcelona i París els operarà en solitari la companyia francesa SNCF, que ha acabat amb gairebé una dècada de cooperació amb Renfe

10/12/2022 - 17.11 Actualitzat 11/12/2022 - 20.45

Aquest dissabte s'acaba l'aliança entre Renfe i SNCF en els viatges en alta velocitat entre Barcelona i França. L'empresa pública francesa va decidir acabar amb nou anys de cooperació i ara operarà en solitari els trens d'alta velocitat entre Barcelona i París.

Per a l'usuari, això significa que a partir de dilluns desapareix la connexió ferroviària amb Lió i Marsella

Amb el trencament d'aquesta cooperació, els trens de Renfe ja no podran travessar la frontera, com fins ara, fins que no disposin dels certificats de seguretat.


Sense reciprocitat

El trajecte entre Barcelona i París se segueix fent amb dos trens diaris per sentit. Surten de Sants a dos quarts d'onze del matí i a dos quarts de tres de la tarda i triguen menys de set hores.

Però SNCF no contempla, de moment, altres trajectes, com sí que voldria fer Renfe amb Lió i Marsella si tingués els permisos per circular per França.

L'operador espanyol fa mesos que espera els permisos de les autoritats franceses. En canvi, la SNCF té l'autorització d'Adif perquè els seus trens TGV puguin circular a Espanya.

Això fa que les dues empreses siguin també competidores en el corredor Barcelona-Madrid des del maig de l'any passat i més recentment entre Madrid i València, ja que SNCF opera sota la marca Ouigo.

Des del desembre el 2013, Elipsos, sota la marca Renfe-SNCF en Cooperació, ha transportat més de 5,5 milions de viatgers entre la capital catalana i Lió i París, i entre Madrid i Marsella via Barcelona.


Trencament unilateral

Com a argument per trencar l'aliança, SNCF va dir que no volia "seguir perdent diners", sobretot després de la caiguda de la demanda per la pandèmia, arran de les restriccions en la mobilitat internacional.

Renfe assegura que les dues companyies estaven en condicions d'aconseguir un equilibri financer després de l'impacte de la covid, i fins i tot, d'estudiar l'explotació de nous trànsits internacionals.

Vestíbul de l'estació de Sants de Barcelona (Ajuntament de Barcelona/Marc Lozano)

L'operador presidit per Isaías Taboas disposa d'unes quantes unitats compatibles amb els sistemes de tensió elèctrica i comunicacions de França i que són les que ha estat enllaçant Barcelona amb Lió i Madrid amb Marsella, amb parada a Sants.

Renfe calcula que, quan obtingui el certificat de seguretat, podria començar a explotar els serveis en el termini de quatre o cinc mesos com a mínim, ja que caldrà formar el personal.

De moment, ja està treballant en la incorporació progressiva dels maquinistes i de la resta de treballadors, com l'estructura comercial, operativa i de gestió, i en la confirmació dels solcs fins a Lió i Marsella.