
Un any sense tren al Conflent per una esllavissada: signen l'acord per desencallar les obres
Una manifestació a Perpinyà ha exigit aquest dijous que s'agilitzin les obres per poder restablir la circulació de trens, que ara són substituïts per autobusos
24/07/2025 - 11.08 Actualitzat 24/07/2025 - 13.13
Un any després que una esllavissada deixés impracticable la via de tren entre Illa i Prada de Conflent, a la Catalunya Nord, una manifestació ha exigit aquest dijous a Perpinyà que comencin les obres per recuperar la circulació dels combois.
Coincidint amb l'aniversari, l'alcalde d'Eus, la població on hi ha el pont malmès, ha anunciat que ha firmat un acord per poder iniciar els treballs d'enderroc de la infraestructura.
El 24 de juliol del 2024, una esllavissada va provocar el descarrilament d'un tren i, de retruc, un pont va resultar malmès.
Des de llavors, la circulació dels trens entre Illa i Prada ha quedat totalment interrompuda i un servei alternatiu d'autobusos cobreix el trajecte, de gairebé 20 quilòmetres.
Aprofitant l'efemèride, el nou batlle d'Eus, Felip Dorandeu, elegit al mes de maig després de la dimissió de l'anterior, ha anunciat que acaba de firmar el conveni que autoritza l'inici de les obres de destrucció del pont.
Les raons del bloqueig
L'associació d'usuaris del tren ha denunciat, al llarg dels mesos, l'immobilisme de les autoritats davant d'una situació encallada. Consideren aquesta connexió ferroviària com un servei públic imprescindible, en una zona rural.
És un estira-i-arronsa entre les diferents parts implicades: l'operadora SNCF, que gestiona les infraestructures ferroviàries franceses; la Regió d'Occitània, que té la competència del trànsit de trens regionals; les companyies d'assegurances dels propietaris del terreny que va patir l'esllavissada i el municipi d'Eus, propietari del pont accidentat.
Una obra en dues fases
L'Ajuntament d'Eus també reclama a les institucions que es concreti l'ajuda econòmica per a la reconstrucció del pont malmès o una solució alternativa per accedir a les cases i empreses que depenen d'aquest eix.
L'associació d'usuaris del tren, Train en Têt, que s'ha manifestat a Perpinyà, assegura que la prioritat és enderrocar el pont danyat i permetre que els trens tornin a circular. I, en una segona fase, estudiar si hi ha necessitat de reconstruir-lo o no. I no menys important: decidir entre les diferents parts i les assegurances qui ha de pagar aquest cost.
La voluntat és desencallar una situació que no beneficia ningú, però no hi ha cap garantia que l'Ajuntament rebrà ajudes en un futur per tornar a unir el nucli del poble amb les famílies i les seves empreses, que sense el pont han quedat aïllades.
La previsió
A hores d'ara el calendari no està definit, però des de la Regió d'Occitània, que gestiona la circulació dels trens, s'havia anunciat que a partir del moment que comencin els treballs d'enderroc del pont caldran unes 12 setmanes per recuperar la normalitat del servei ferroviari entre Perpinyà i Prada.
Sabent que som a les portes del mes d'agost, les previsions més optimistes per tornar a veure els trens al conjunt del trajecte apunten al mes de novembre.
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment