Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

Un any sense tren al Conflent per una esllavissada: signen l'acord per desencallar les obres

Una manifestació a Perpinyà ha exigit aquest dijous que s'agilitzin les obres per poder restablir la circulació de trens, que ara són substituïts per autobusos

24/07/2025 - 11.08 Actualitzat 24/07/2025 - 13.13

Un any després que una esllavissada deixés impracticable la via de tren entre Illa i Prada de Conflent, a la Catalunya Nord, una manifestació ha exigit aquest dijous a Perpinyà que comencin les obres per recuperar la circulació dels combois.

Coincidint amb l'aniversari, l'alcalde d'Eus, la població on hi ha el pont malmès, ha anunciat que ha firmat un acord per poder iniciar els treballs d'enderroc de la infraestructura.

El 24 de juliol del 2024, una esllavissada va provocar el descarrilament d'un tren i, de retruc, un pont va resultar malmès

Des de llavors, la circulació dels trens entre Illa i Prada ha quedat totalment interrompuda i un servei alternatiu d'autobusos cobreix el trajecte, de gairebé 20 quilòmetres. 

Equips d'emergències i operaris, al punt on el tren va descarrilar, a Eus (3Cat)

Aprofitant l'efemèride, el nou batlle d'Eus, Felip Dorandeu, elegit al mes de maig després de la dimissió de l'anterior, ha anunciat que acaba de firmar el conveni que autoritza l'inici de les obres de destrucció del pont.


Les raons del bloqueig

L'associació d'usuaris del tren ha denunciat, al llarg dels mesos, l'immobilisme de les autoritats davant d'una situació encallada. Consideren aquesta connexió ferroviària com un servei públic imprescindible, en una zona rural.

És un estira-i-arronsa entre les diferents parts implicades: l'operadora SNCF, que gestiona les infraestructures ferroviàries franceses; la Regió d'Occitània, que té la competència del trànsit de trens regionals; les companyies d'assegurances dels propietaris del terreny que va patir l'esllavissada i el municipi d'Eus, propietari del pont accidentat.

 

Una obra en dues fases

L'Ajuntament d'Eus també reclama a les institucions que es concreti l'ajuda econòmica per a la reconstrucció del pont malmès o una solució alternativa per accedir a les cases i empreses que depenen d'aquest eix.

L'associació d'usuaris del tren, Train en Têt, que s'ha manifestat a Perpinyà, assegura que la prioritat és enderrocar el pont danyat i permetre que els trens tornin a circular. I, en una segona fase, estudiar si hi ha necessitat de reconstruir-lo o no. I no menys important: decidir entre les diferents parts i les assegurances qui ha de pagar aquest cost.

La manifestació per demanar que es reobri la via ha sortit de l'estació de tren de Perpinyà (3Cat)

La voluntat és desencallar una situació que no beneficia ningú, però no hi ha cap garantia que l'Ajuntament rebrà ajudes en un futur per tornar a unir el nucli del poble amb les famílies i les seves empreses, que sense el pont han quedat aïllades.

 

La previsió

A hores d'ara el calendari no està definit, però des de la Regió d'Occitània, que gestiona la circulació dels trens, s'havia anunciat que a partir del moment que comencin els treballs d'enderroc del pont caldran unes 12 setmanes per recuperar la normalitat del servei ferroviari entre Perpinyà i Prada. 

Estat en què va quedar el tren després que una esllavissada en provoqués el descarrilament (3Cat)

Sabent que som a les portes del mes d'agost, les previsions més optimistes per tornar a veure els trens al conjunt del trajecte apunten al mes de novembre.