Viure el Nadal atrapat en un camió a Dover pel tancament del Regne Unit
Cues de milers i milers de camions. La imatge del col·lapse monumental a port de Dover impacta. Diumenge 21 de desembre, França va decidir tancar la frontera amb el Regne Unit per la nova variant del coronavirus. La decisió va provocar un efecte bola de neu amb fins a 10.000 camions atrapats provinents de tot el continent. Un problema que encara dura i que per a alguns es pot allargar fins al 31 de desembre, amb l'amenaça del Brexit a l'horitzó.
Ara per ara, encara hi ha més de 1.500 camions que no es poden moure de Dover, segons xifres oficials. Les associacions de transportistes eleven la xifra a diversos milers més. I els que sí que ho han fet, uns 8.500, tenen problemes per tornar als seus llocs d'origen per la lentitud de les comunicacions amb França.
Entremig, la nit i el dia de Nadal i Sant Esteve. Així ho van viure alguns camioners catalans, atrapats lluny de casa:
El Gremi de Transport i Logística i també la Federació Nacional d'Associacions de Transport d'Espanya (Fenadismer) denuncien la situació dels camioners catalans i espanyols.
Molts han passat les festes amb el camió aparcat al voral de la M-20 o a l'antic aeroport de Manstom, lluny de les seves famílies i amb unes condicions precàries.
La solució que han trobat les autoritats britàniques i franceses és fer tests de Covid-19 a tots els camioners. Uns 1.100 militars s'han desplegat a la zona per fer les proves de coronavirus sense les quals els camioners no tenen permís per creuar el canal i entrar a territori francès.
Fins a aquest dissabte, s'han fet un total de 15.526 proves, de les quals només 36 han donat positiu (un 0,23%), segons informa el govern britànic. Els transportistes critiquen la logística del Regne Unit per fer les proves ràpides, que autoritzen l'entrada a França.
Dimecres es va reprendre el servei de ferri que uneix aquest port amb França, però el caos ha obligat milers de conductors a passar aquestes festes a les cabines dels seus camions. També es va reobrir l'Eurotúnel, però la situació no ha millorat. Fenadismer denuncia que molts vehicles continuen atrapats a causa de les restriccions frontereres per la variant britànica del coronavirus.
Asseguren que l'Eurotúnel està operant a menys del 50% de la seva capacitat, de manera que els transportistes que hi arriben han d'esperar diverses hores per embarcar en un els trens llançadora.
L'ambaixada espanyola al Regne Unit ha ofert assistència als camioners i ha habilitat vies de comunicació amb els transportistes, especialment a través d'una línia de telèfons atesos les 24 hores del dia, a més del número d'emergències consulars.
En aquesta línia s'ajuda als transportistes amb la traducció dels documents, es donen orientacions sobre a on dirigir-se amb els seus camions o es dispensa qualsevol atenció en cas de necessitat urgent.
Fins al 31 de desembre?
El temor de molts transportistes atrapats és que la ratera en què s'ha convertit el pas del canal de la Mànega es mantingui fins al 31 de desembre. Segons Fenadismer, al ritme actual de sortida "molts no arribaran a Espanya fins a Cap d'Any".
I alerten que la situació es podria complicar més a partir de l'1 de gener pels controls duaners que s'estableixin per l'acord del Brexit.
