Cotxes grans o pàrquings estrets? Més de la meitat de places d'aparcament han quedat petites
La normativa que regula les dimensions dels pàrquings a l'àrea metropolitana de Barcelona és del 1978, però 45 anys després els vehicles són molt més grans
La mida dels cotxes ha anat augmentant amb els anys: el més venut el 2022, el Hyundai Tucson, és 90 centímetres més llarg i 34 més ample que el rècord de vendes de la dècada dels 70, el Seat 127. És el que els anglòfons ja han batejat com "autobesity". És a dir, autoobesitat o obesitat dels cotxes.
Com a resultat, moltes places d'aparcament, tant públiques com privades, han quedat petites. Això passa especialment a l'àrea metropolitana de Barcelona, on la normativa vigent, l'ordenança metropolitana d'edificació, data del 1978 i estipula que una plaça ha de mesurar com a mínim 4,50 metres de llarg per 2,20 d'ample, la mateixa mida establerta pel planejament a Lleida.
De fet, 4,5 metres és just el que fa el Hyundai Tucson, un SUV de grans dimensions. En canvi, al Seat 127 li sobraven 90 centímetres en les places de 4,5 de llarg.
Pel que fa a l'amplada, el Hyundai Tucson fa 1,856 metres. Així, en una plaça de 2,20 només queden 17 centímetres per banda per poder obrir les portes. Per contra, al Seat 127 -que feia 1,527- li quedaven 33 centímetres per costat.
La diferència entre tots dos es fa evident en la següent infografia:
Com a Barcelona, a Lleida el planejament de la ciutat estableix una mida de 4,50 x 2,20 metres per a pàrquings privats. Ara bé, per a aparcaments públics, la Paeria fixa un mínim de 4,5 metres per 2,40.
A Girona, l'ordenança municipal estableix un espai mínim de 4,80 metres per 2,30. A Tarragona ciutat s'estableixen places més grans: 5 metres per 2,5 com a mínim.
El 54% de les places no tenen la mida apropiada
Més de la meitat de les places d'aparcament no tenen la mida que caldria, segons un estudi de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) del 2019. D'aquestes, un 30% són molt estretes, de menys de 2,30 metres o amb columnes que impedeixen obrir la porta. I un 24% tenen una mida molt justa (entre 2,30 i 2,39 metres).
És la conclusió a què va arribar aquesta associació de consumidors després d'analitzar 231 aparcaments públics i privats de 27 ciutats de l'estat espanyol, entre les quals hi ha les catalanes Barcelona i Tarragona.
Fins els ous de les mides de places de pàrquing! Aparques i no pots ni baixar del cotxe! I pagant! Pàrquing SABA Plaça Vella de Terrassa. pic.twitter.com/4d0F7uMnb1
Pere Torres (@perecat14) April 8, 2017
Places especialment petites a Barcelona ciutat
D'entre les ciutats analitzades, Barcelona destaca pel gran nombre de places estretes, de 2,20 metres, moltes d'elles municipals. Màlaga també sobresurt perquè el 90% de les places té una mida insuficient. En canvi, Badajoz, Bilbao, Logronyo i Palma tenen les places més àmplies.
En aquest sentit, la delegada de l'OCU a Catalunya, Esther Lorente, reivindica al 324.cat que cal "harmonitzar la normativa", tant pel que fa a les mides dels pàrquings com les dels cotxes, per evitar aquesta disparitat.
Proposo que, en un pàrquing, quan un cotxe ocupa més del seu espai -pel seu tamany- i, per això, ningú hi cap al seu costat, que PAGUI DOBLE 😤 pic.twitter.com/w1ejxwyuUR
🎶 Oriol Barri 🎸📷 (@OriolBarri) October 2, 2019
Barcelona: les places més estretes d'Europa
En el mateix sentit, un estudi del Reial Automòbil Club de Catalunya concloïa ja el 2013 que les places d'aparcament de Barcelona són les més estretes de tot Europa.
Segons va calcular l'entitat, la mitjana europea és d'entre 2,40 i 2,50 d'ample per 4,80 de llarg. Arran de l'estudi, el RACC demanava canviar la normativa a Barcelona i ampliar les places fins als 2,5 metres d'ample.
Tot i que a Barcelona la normativa fixa 4,5 x 2,20 metres com a mínim, des del Col·legi d'Arquitectes assenyalen al 324.cat que, en obres de nova construcció, l'habitual és que l'espai reservat per a l'aparcament sigui de 5 x 2,5. És a dir, se solen fer més grans del que estipula la normativa.
Eliminar places per fer-les més grans
Pel que fa als aparcaments oberts al públic, des del Gremi de Garatges de Barcelona i Província, aconsellen als aparcaments que ampliïn les places per adaptar-se a les mides actuals dels cotxes, però molts no ho fan.
El president de l'entitat, Xavier Ferrer, lamenta en declaracions al 324.cat:
"A vegades no pots ni baixar del cotxe, en segons quin aparcament."
Per això, ja fa temps que Ferrer va decidir reduir un 20% el nombre de places del pàrquing que té al carrer Londres de Barcelona per eixamplar-les i "oferir més qualitat". Mesura que va anar acompanyada d'un augment de preu, que ara està en els 4,5 euros l'hora.
Ferrer assegura que l'ampliació, fins a uns 2,5 metres d'ample, l'ha fet guanyar alguns clients. Com un que té un Maserati --de 2,1 metres d'ample i 5 metres de llarg-- que cada dia deixa el cotxe al seu aparcament en comptes de fer servir la plaça que va comprar en un edifici d'oficines de la Diagonal, que se li ha quedat petita, explica Ferrer.
🚗 Els sense límits constructius del tamany dels vehicles a Europa 🇪🇺. L'alta gama que no hi cap als carrils de les ciutats ni a moltes places d'aparcament. Es controla els fums, però el tamany dels "utilitaris" no importa. ⛰️ 🇪🇺
MOBcat ⚠️🏴 (@MobCat_cat) September 14, 2022
Això no és 🇺🇲 pic.twitter.com/C9jKXqyYbP
L'obesitat dels cotxes: més contaminants i perillosos
L'obesitat dels cotxes és un fenomen que està en el punt de mira no només pels problemes d'aparcament, sinó pel fet que, com més gran i pesant és un vehicle, més contamina i més perillós és per als vianants en cas d'atropellament.
De fet, hi ha moviments com The Tyre Extinguishers que fan accions en diverses ciutats del món per denunciar l'increment de turismes de grans dimensions als nuclis urbans: a Barcelona van desinflar rodes a Sarrià al juny.
D'altra banda, un estudi del Journal of Safety Research conclou que els infants tenen vuit vegades més probabilitats de morir després de ser atropellats per un SUV o un vehicle de grans dimensions que no pas per un altre tipus de cotxe.
Quan et compres un cotxe sense prendre mida de la teva plaça d'aparcament. pic.twitter.com/1sx9qnRqBY
Joe Costa - Republic of Catalonia (@xpep67) November 14, 2017
46 centímetres més de llarg i 18 més d'ample
Fins i tot si ens fixem en l'evolució d'un mateix model de cotxe, veiem com la tendència ha estat anar-lo fent més gran a mesura que han passat els anys.
Així, el Volkswagen Golf d'ara --la vuitena generació-- és 46 centímetres més llarg i 18 centímetres més ample que el de la primera generació, del 1974. I l'últim model de Ford Fiesta, que tot just ara s'ha deixat de fabricar, fa 44 centímetres més de llarg i 17 més d'ample que el del 1976.
Sr del @Ajcastellbisbal, @alternativacb a qui correspongui:
Ignasi 🩸🩹 (@jesteve5) January 15, 2020
Poder aparcar està molt bé, un cop aparcat, poder sortir del cotxe seria l'hòstia!!! Podeu adaptar les mides dels aparcaments als cotxes d'avui??? No als dels 70! pic.twitter.com/XcQh5CcIy3
Regne Unit: 161 models més llargs que els aparcaments
El problema no és exclusiu de casa nostra. Al Regne Unit, una trentena de models de cotxe són tan amples que hi ha problemes per obrir les portes en una plaça d'aparcament ordinària, mentre que 161 són més llargs que una plaça d'aparcament estàndard, que allà fan 4,8 metres de llarg per 2,4 d'ample.
Així ho revela una anàlisi feta pel portal Which? que situa el BMW i7 al capdavant dels més llargs, ja que excedeix en 59 centímetres la llargada de les places d'aparcament. En segona posició hi ha el Mercedes-Benz SClass Hybrid, que es passa de 44,6 centímetres i el tercer lloc l'ocupa l'Audi A8, que és 37,2 centímetres més llarg que els espais per aparcar.
Pel que fa als més amples, destaquen el Land Rover Discovery, el Jaguar I Pace i el BMW X5. Tots ells fan poc més de 2 metres d'amplada, de manera que queden menys de 20 centímetres per banda per obrir les portes.
Els aparcaments d'aquest fotut pàrquing són massa estrets; això és un fet. D'acord que també ho és que les mides del meu cotxe són excessives.
Relats en Català (@relatsencatala) August 9, 2022
Però el que és indiscutible és que jo no tinc edat per sortir pel maleter.
Poso el meu turmell luxat com a testimoni!#RelatsEnCatalà pic.twitter.com/KrcXkUIf1A
París i Lió faran pagar més els cotxes grans per aparcar
El fet que els cotxes siguin cada cop més grans i pesants també comporta un altre problema: contaminen més. Per això, seguint el mantra europeu de "qui contamina paga", a partir del 2024 els Ajuntaments de Lió i París cobraran més els vehicles grans com molts SUV i totterrenys per aparcar.
Es calcula que el nombre de SUV han augmentat un 60% a la capital francesa en els últims 4 anys i ara ja suposen un 15% dels 1,15 milions de vehicles que circulen pels carrers parisencs.
- ARXIVAT A:
- Urbanisme TrànsitEstil de vida