El bus nocturn bat rècords amb un 40% més de passatgers en dos anys: línies més utilitzades
L'AMB ha reforçat el servei i ha creat dues línies noves, però la Generalitat descarta ampliar la seva xarxa malgrat la petició de les entitats pel transport públic
A la nit, quan ja no operen trens, tramvies ni metros (excepte els dissabtes), una xarxa d'autobusos connecta Barcelona amb els principals municipis de l'entorn. Són els autobusos nocturns, que han batut el 2024 el seu rècord absolut de passatgers.
Nitbus a 18 municipis de l'AMB
L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) gestiona el Nitbus, el servei de bus nocturn de la metròpolis de Barcelona, que arriba a 18 municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona i té una freqüència de pas de 20 minuts en totes les línies, cada nit de l'any.
Actualment, el servei té 23 línies, que circulen de les 22.30 a les 6.00, i 190 vehicles.
Durant l'any 2024, el Nitbus va registrar 10,1 milions de viatgers, un milió i mig més que l'any anterior. El creixement és encara molt més gran --del 40%-- si comparem les dades amb les del 2022.
Joan Maria Bigas, director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, assegura que "és una de les xarxes més utilitzades d'Europa". I afegeix:
Hi ha hagut un repunt de l'activitat nocturna, lligada a llocs de treball i a motius de lleure. També hem detectat un repunt del turisme. Això ha confluït en una major utilització de la xarxa nocturna.
Les línies més utilitzades aquest 2024 van ser l'N2 (L'Hospitalet Av. Carrilet-Badalona Centre), amb gairebé un milió de passatgers, i l'N6 (Santa Coloma-Barcelona Canyelles), amb més de 800.000 usuaris. En aquest llistat pots buscar quants passatgers tenen la resta de línies del Nitbus de l'AMB.
Per donar resposta al fort increment de demanda dels darrers mesos i evitar la saturació d'algunes línies, l'AMB ha creat dues noves línies (N23 i N24), que reforcen els serveis que hi ha a la ciutat de Barcelona i suposen el desdoblament de les línies N3 i N4 actuals. Per assolir aquest objectiu, l'organisme metropolità també ha millorat tres línies més: N28, N13 i N6.
La Generalitat complementa l'oferta a l'àrea de Barcelona
La Generalitat també opera 18 línies de bus nocturn a l'àrea de Barcelona. El servei, inaugurat l'any 2001, funciona de 12 de la nit a 5 de la matinada i va sumar 900.000 passatgers l'any 2024, 100.000 més que l'any anterior. En dos anys, aquesta xarxa també ha experimentat un increment del 40% en dos anys.

Les línies més utilitzades són l'N64 (Barcelona-Sabadell-Terrassa-Rubí) i l'N82/N83 (Barcelona-Pineda-Malgrat de Mar), amb més de 125.000 usuaris cadascuna. Pots consultar la resta en aquest llistat.
Usuaris habituals i l'associació Promoció del Transport Públic (PTP) denuncien que encara hi ha grans ciutats sense transport públic a les nits. Adrià Ramírez és el president de la PTP:
"On realment tenim un problema és en la mobilitat nocturna de país. A partir de les 11 de la nit no es pot anar a Vic, Manresa o Vilafranca en cap tipus de transport públic. És l'efecte Ventafocs... aquest hauria de ser el pròxim repte de país."
La Generalitat ha explicat a TV3 que, malgrat el fort creixement d'usuaris, no preveu incrementar les freqüències ni crear noves línies.