El govern vol sancionar Renfe amb 700.000 euros pel caos del maig
Consum ha proposat la multa per deficiències en l'atenció als usuaris després d'una incidència a Gavà, mentre que Renfe defensa que les modificacions del servei es van consensuar amb el govern
La Generalitat vol sancionar Renfe amb 700.000 euros per l'atenció als usuaris durant el caos provocat per l'avaria a l'estació de Gavà, l'1 de maig.
La multa, proposada per l'Agència Catalana de Consum, seria una de les més elevades que s'han imposat mai a la companyia ferroviària per vulnerar drets dels viatgers.
De fet, la sanció màxima que preveu la normativa és d'un milió d'euros. Ara, Renfe té deu dies per presentar al·legacions, abans de conèixer l'import definitiu.
Els arguments de la multa a Renfe
Consum qualifica la infracció de molt greu i imputa a Renfe pràctiques comercials deslleials. Segons els inspectors, la informació als viatgers va ser deficient en relació amb les alteracions del servei, els horaris i el transport alternatiu.
Entre altres coses, la inspecció va detectar punts d'atenció al client tancats, màquines expenedores que venien bitllets per trajectes suprimits i trens anunciats com a directes que, a l'hora de la veritat, paraven a totes les estacions.
La posició dominant de Renfe com a operador de Rodalies i l'alteració social que va provocar aquella avaria es consideren fets agreujants.
Aquesta va ser la incidència més greu que ha tingut Rodalies aquest any, i va desfermar una tempesta política. La línia R2 sud, la segona amb més usuaris de Rodalies, va estar més de tres setmanes amb afectacions.
Aquest setembre, gairebé mig any després, es va conèixer l'informe d'Adif sobre les causes. Revelava que l'origen de la incidència no va ser culpa de cap llamp, com s'havia apuntat es va dir, sinó del mal estat de la catenària.
Renfe al·lega que les modificacions del servei es van consensuar
Renfe assegura que totes les modificacions del servei es van consensuar amb la Generalitat i que es va fer un esforç per garantir la mobilitat i per mantenir informats els clients, malgrat la complexitat de la situació.
Afegeix que la reprogramació dels serveis va anar lligada a la millora de la capacitat operativa de la infraestructura, combinant el servei ferroviari i per carretera.
La companyia té previst analitzar la proposta de sanció amb la Generalitat i estudiar les mesures que cal adoptar. Ja disposa de la notificació de Consum i ara té deu dies per presentar al·legacions.
El termini màxim legal per resoldre els expedients sancionadors és d'un any i, per tant, podria ser que no s'executés fins al maig del 2024, segons apunten fonts del Departament d'Empresa.
Fonts del sector han remarcat a l'ACN que l'avaria es va produir arran d'un acte vandàlic i que aquests s'estan produint de "forma molt freqüent".