
El nou model laboral de Glovo: com afecta treballadors i clients
Les contractacions impliquen menys ingressos però guanys en drets laborals als repartidors, i poden repercutir en el preu i el servei per al client
El nou model laboral que Glovo ha estrenat aquesta setmana porta canvis per als repartidors, que guanyen drets laborals, però també pot tenir repercussions per als clients. L'empresa ha deixat enrere el model de "falsos autònoms" que li havia generat moltes demandes i multes milionàries i ha ofert contractes als seus 34.000 repartidors, tot i que només 14.000 s'hi han acollit.
A més dels seus assalariats, Glovo també treballa amb companyies subcontractades, que han vist l'oportunitat de créixer i han redimensionat les seves plantilles. Això juntament amb el fet que és un sector amb molta rotació pot comportar que a curt termini algunes comandes triguin una mica més a arribar.

El responsable de Glovo, Óscar Pierre, nega que els canvis en el model empresarial hagin de repercutir, per exemple, en una pujada dels preus, però els experts ho veuen inevitable.
El professor d'EADA Bussiness Scholl David Ortega explica: "Quan incorpores una massa laboral important, amb contractacions, això implica costos estructurals que abans tenies externalitzats. Estem parlant de sous, condicions socials, baixes mèdiques, vacances...":
"Diversos estudis estimen que amb aquest nou model el cost operatiu per entrega pot incrementar-se entre un 20 i un 30%."
Un increment que difícilment el client veurà reflectit en el cost de l'entrega, però sí que es podria traduir amb menys ofertes o amb un petit increment d'un o dos euros en el producte demanat. A més, Ortega creu que pot tenir altres repercussions per al client:
"L'experiència de servei pot empitjorar, amb més temps d'espera o menys disponibilitat."
Pel que fa al sou, els repartidors guanyaran menys perquè s'hauran d'ajustar al que estableix la llei. Fins ara, els riders podien cobrar fins a dues vegades el salari mínim, però a costa de fer jornades maratonianes. Ara cobraran el salari de conveni col·lectiu, que en aquest cas és molt semblant al salari mínim.

L'advocat laboralista i professor de la UOC Pere Vidal recorda, però, que "en contrapartida guanyaran drets laborals, i sí que tindran dret a l'atur i a generar prestacions al futur, com la jubilació, etc."
"També obtenen el dret a condicions de prevenció de riscos laborals que fins ara no tenien per part de l'empresa."
Tot i això, Vidal reconeix que la proposta inicial del Ministeri de Treball havia de ser "una mesura senzilla de convertir els falsos autònoms en assalariats", però "al final no ha estat una cosa tan directa com es pretenia perquè s'ha recorregut a les contractacions amb empreses clàssiques de transport i fins i tot se n'han creat de noves. La Seguretat Social sí que en sortirà beneficiada perquè obté moltes noves cotitzacions":
"Al final, però, els menys beneficiats són els mateixos riders, que percebran menys retribució i continuaran amb condicions certament precàries."
Glovo assegura que des de l'1 de juliol opera amb un model cent per cent laboral.
- ARXIVAT A:
- Drets laboralsEmpresa