Sense mòbil fins a acabar l'ESO i menys pantalles a infantil: el pla d'Educació per al curs vinent
Els telèfons mòbils i els rellotges intel·ligents estaran prohibits en tota l'etapa obligatòria, i es començaran a eliminar tauletes i pissarres digitals a infantil de forma progressiva
A partir del curs vinent es prohibirà totalment l'ús dels telèfons mòbils a totes les etapes obligatòries, també a l'ESO. La prohibició inclou els rellotges intel·ligents.
També es començaran a eliminar de forma progressiva les tauletes i pissarres digitals a educació infantil.
Aquestes són algunes de mesures que inclou el pla de digitalització responsable, impulsat pel Departament d'Educació per revisar l'ús dels dispositius tecnològics a les aules i els seus efectes sobre l'aprenentatge, el rendiment i la salut d'infants i joves.
El pla vol compaginar l'adquisició de competències digitals amb un ús adequat, ètic, responsable i saludable de mòbils, tauletes, ordinadors i panells o pissarres digitals entre els menors. També ha tingut en compte l'impacte d'aquestes tecnologies en el clima escolar.
Retirada progressiva de tauletes i pissarres digitals
Les tauletes es retiraran de l'etapa infantil el curs vinent, i les pissarres digitals s'aniran apartant de les aules a poc a poc, durant tota la legislatura (fins al 2028). En la resta d'etapes es mantindran les pissarres digitals i també les tauletes, però per a usos puntuals.
"Fins als 6 anys, la sobreexposició a les pantalles és molt negativa", ha advertit la consellera d'Educació i Formació Professional, Esther Niubó. Les pantalles que es retirin de les aules dels més petits s'aniran reubicant en altres espais dels centres, per als més grans.

A 5è no tindran portàtil propi, però sí a FP
Pel que fa als ordinadors portàtils, se'n continuarà distribuint entre l'alumnat de 6è de primària i ESO promovent-ne l'ús responsable.
Els de 5è de primària els podran fer servir als centres de forma puntual el curs vinent, però ja no en tindran un per a cada alumne ni se'l podran endur a casa. És a dir, s'ajorna un any l'entrega d'un ordinador personal als infants.
En canvi, als estudiants de la Formació Professional bàsica també se'ls donarà portàtils, "perquè tot l'alumnat d'educació obligatòria tingui les eines bàsiques al seu abast, independentment del seu itinerari formatiu", ha destacat la consellera.
Educació calcula entregar ordinadors portàtils a l'alumnat d'FP el setembre vinent i acabar la dotació de portàtils als estudiants de 6è de primària el setembre del 2026.

Mesures de suport a docents i famílies
Professorat i estudiants de secundària rebran formació en intel·ligència artificial, incloent-hi les limitacions i els riscos.
També s'elaborarà una guia d'acompanyament per a les famílies, amb orientacions sobre el bon ús dels dispositius i recomanacions sobre com instal·lar un control parental o vigilar els continguts nocius i la sobreexposició a les pantalles, per exemple.
I es farà una campanya de conscienciació a les xarxes socials i s'elaboraran webinars (seminaris en línia) i càpsules formatives dirigides especialment a les famílies.
Per reforçar l'esperit crític de l'alumnat, es reforçarà al currículum la detecció i anàlisi de notícies falses i es farà una formació orientada a l'ús pedagògic de la digitalització, més enllà de la capacitació digital.
Educació també es compromet a buscar una plataforma tecnològica que compleixi les necessitats dels centres i alhora garanteixi la seguretat de les dades.
La directora general d'Innovació, Digitalització i Currículum, Mercè Andreu i Rosés, ha obert l'acte de presentació d'aquest pla explicant que la pandèmia va obligar a fer un procés de digitalització del sistema educatiu massa ràpid i que ara calia "aturar-se i avaluar-ne l'impacte en els joves".

Un fre que ha confirmat la consellera d'Educació i Formació Professional, Esther Niubó: "Sense avaluació no pot haver-hi millora. Era necessari fer un pas més i dotar els centres d'unes instruccions que anessin més enllà."
La consellera ha dit que la retirada dels mòbils a primària aquest curs ha estat molt ben rebuda, tant pel professorat com per les famílies, però que s'ha demostrat que és insuficient. Per això s'amplia ara a tots els cursos d'educació obligatòria.
Niubó ha insistit que no es vol posar fre a la digitalització, sinó ordre: "En cap cas estem en contra de la digitalització, ni dels coneixements i oportunitats educatives que aporten en l'alumnat en termes d'igualtat i equitat".
"No hi volem posar fre, sinó ordre, per assegurar-nos que la digitalització és positiva i no té un impacte negatiu sobre la salut, el benestar o l'aprenentatge de l'alumnat."
Té l'aval d'una comissió d'experts
El pla s'ha creat a partir dels treballs de la comissió d'experts constituïda al febrer per marcar les pautes per regular l'ús del mòbil i la resta de dispositius digitals als centres educatius a partir del curs vinent. I proposa mesures en diferents àmbits que afectaran l'alumnat, els docents i les famílies.
Actualment, ja no es permet l'ús del mòbil a l'aula ni a infantil ni a primària, però sí a secundària amb finalitats educatives. L'informe dels experts ha avalat ampliar aquesta prohibició fins al final de l'etapa obligatòria, és a dir, fins a 4t d'ESO inclòs.
La comissió que ha aconsellat el govern estava formada per una cinquantena d'experts en educació, tecnologia, salut o ciberseguretat. També representants de docents i famílies i dels departaments de Salut, de Drets Socials, d'Interior i d'Igualtat i Feminisme.
El grup l'ha coordinat el pedagog i doctor en Ciències de l'Educació Màrius Martínez, que aquest divendres ha destacat que a l'informe no hi ha "conclusions taxatives" davant un tema tan complex com és la digitalització educativa.
El que sí que han confirmat els experts és que hi ha "una sobrecàrrega digital i problemes d'addiccions" entre els menors. I que cal combinar els drets a l'educació digital amb la seguretat i la protecció d'infants i joves.
"Hi ha una necessitat d'abordar l'alfabetització digital d'una manera segura, i això interpel·la tothom. Els infants i joves tenen dret a l'educació digital, i al mateix temps a la seguretat, al benestar i a la salut.
Educació també havia encarregat una enquesta d'usos i regulacions als centres públics per tenir "una fotografia general" del desplegament tecnològic a les escoles i per buscar el màxim de consens possible en les mesures a aplicar a partir del curs vinent.

Núria Comas, d'Ivàlua --l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques-- que és qui ha fet l'estudi, ha explicat les conclusions d'aquesta enquesta, on s'ha constatat que les tecnologies digitals ajuden molt en l'aprenentatge, però només quan estan ben dirigides.
"Quan els usos són lliures, desregulats o molt intensius, això va a la contra de l'aprenentatge", ha advertit:
"Quan els dispositius digitals s'usen amb una finalitat educativa i emmarcats en una activitat ben conduïda, amb una intencionalitat pedagògica clara, poden ajudar efectivament a l'aprenentatge."
El 70% dels docents enquestats són partidaris de retirar els mòbils de les aules a secundària.
Un 89% percep un impacte positiu de la prohibició dels mòbils implementada aquest curs, i això ha afectat positivament "la convivència, l'atenció i el rendiment acadèmic de l'alumnat, especialment en el 40% dels centres que ja han optat per una prohibició total", segons ha destacat la consellera Esther Niubó.
Niubó creu que el veto als telèfons mòbils a l'ESO no afectarà el funcionament normal dels centres, ja que el 66% del professorat no ha fet servir el mòbil en cap activitat educativa aquest curs.
Segons una enquesta del CEO feta pública aquest dimecres, el 83% dels catalans són partidaris de prohibir l'ús dels telèfons mòbils entre els menors, segons l'edat.
En concret, el 42% dels catalans defensen que s'haurien de vetar fins als 12 anys; el 35% són partidaris de prohibir-los fins als 16, quan s'acaba l'educació obligatòria, i només un 6% fins als 18 anys.
Entre els enquestats també creix la preocupació per l'anomenada desinformació, que preocupa força o molt al 69% de les persones consultades.
La limitació de l'ús dels telèfons mòbils en escoles i instituts té com a objectius potenciar la convivència als centres i minimitzar els efectes disruptius d'aquests aparells.