Prat de Llobregat

La T1 de l'aeroport del Prat s'estrena sense problemes destacables

Després de la inauguració oficial, ha arribat l'hora de la veritat a la T1. La terminal nova de l'aeroport del Prat ha superat sense problemes les primeres hores de funcionament. El vol 401 de Spanair amb destinació a Madrid, que ha sortit a un quart de set del matí, ha estat el primer dels 240 operats el primer dia de servei. No hi ha hagut cap incidència i tot es desenvolupa amb normalitat. La T1 va a mig gas, perquè de moment només hi treballen les companyies integrades per Star Alliance, entre les quals hi ha Spanair. Els primers passatgers, uns 30.000 en 24 hores, s'han mostrat satisfets amb el funcionament de la terminal i n'han destacat la lluminositat i el disseny.

Actualitzat
Amb un quart d'hora de retard per la presència d'ocells a la pista, s'ha enlairat el primer avió des de la T1 de l'aeroport del Prat. El vol inaugural, de Spanair, ha fet el trajecte Barcelona-Madrid-Barcelona amb el president i accionistes de la companyia a bord, que s'han mostrat molt satisfets pel fet que tot ha anat molt bé i han celebrat amb cava l'esdeveniment.

El president de Spanair, Ferran Soriano, ha destacat que "la notícia és que ja no som notícia", precisament pel fet que l'aparell ha volat amb total normalitat. Al vol també hi viatjaven una trentena d'usuaris i una àmplia representació dels mitjans de comunicació. Dels 240 aparells que han arribat o sortit aquest dimecres des de la T1, tots de la xarxa Star Alliance, 127 són de Spanair

La nova infraestructura disposa d'una trentena de bars i restaurants, 50 botigues i dues sales VIP. L'oferta comercial encara s'ampliarà en els pròxims mesos, a mesura que les companyies aèries es vagin incorporant a la T1.

Satisfacció entre els usuaris

Les primeres impressions dels passatgers que ja han passat per la terminal sembla que han estat positives. N'han destacat especialment la llum i l'espectacular disseny. Molts també n'han ressaltat la bona senyalització. La terminal no ha presentat grans aglomeracions als taulells de facturació i la majoria de viatgers s'hi han desplaçat en cotxe i taxi, i amb força antelació. La majoria sabien que el seu vol sortia de la nova terminal, però d'altres no, i han hagut d'agafar l'autobús llançadora.

Hi ha hagut també, alguna queixa, com per exemple la d'alguns usuaris que afirmaven que el temps d'espera per recollir les maletes és excessiu. D'altres han considerat que a la terminal hi fa fred, i els taxistes s'han queixat de la senyalització, segons ells, deficient de les zones de taxis.

30.000 passatgers el primer dia

El director de l'aeroport del Prat, Fernando Echegaray, ha valorat molt positivament la posada en marxa de la nova terminal. Ha afirmat que, llevat d'algun desajustament puntual, tant la recollida de maletes, com els horaris dels vols, els serveis d'informació i la mobilitat han funcionat correctament.

Es calcula que han trepitjat la nova infraestructura uns 30.000 passatgers i 17.000 maletes, que es recullen a través d'un sistema automàtic en un temps mitjà de 20 minuts, tot i que segons el director de l'aeroport, en alguns vols el temps d'espera ha estat inferior. 

Respecte de la confusió d'alguns usuaris, Echegaray ha tret importància als problemes i ha recordat que "la forma habitual" d'informar dels vols és que els panells de cada terminal informin de les seves operacions i prou, encara que a la T1 s'hi ha inclòs excepcionalment la informació de la T2. 

L'entrada en servei d'aquestes instal·lacions arriba l'endemà de la inauguració oficial i després de setmanes de proves, que van començar al febrer. Se n'han fet 32 i han comptat amb la participació de més de 6.000 figurants i 9.000 maletes i bosses. 

Com arribar-hi

Un dels principals maldecaps dels usuaris en aquesta estrena pot ser l'arribada a la terminal. D'entrada, l'única manera d'accedir-hi és per carretera. L'arribada del metro i el tren de Rodalies trigarà, com a mínim, tres anys. Ja sigui, doncs, en cotxe particular, taxi o autobús, cal saber que, ara per ara, la via més directa és la C-31. Des d'aquesta via, coneguda popularment com l'autovia de Castelldefels, hi ha una sortida que connecta amb la nova terminal sense haver de passar per l'antiga.

De tota manera, per tots aquells que arribin amb tren fins a la T2 o, simplement, s'hagin confós i hagin d'anar d'una terminal a l'altra, AENA ha habilitat dues línies d'autobusos llançadora. Una de l'estació de Renfe a la nova T1, que coincidirà amb l'arribada de cada tren, i una altra que unirà les dues terminals cada 6 o 7 minuts.

Pel que fa a les línies d'autobús regulars que fins ara arribaven a la T2, des d'aquest 17 de juny s'allarguen fins a la T1. Totes menys les línies de l'Aerobús, que es desdobla en dues línies, una per a cadascuna de les terminals. Per cert, que anar fins a la T1 surt 75 cèntims més car. 

I per a tots els que decideixin anar a la T1 amb cotxe particular, hi ha dues opcions, o bé l'aparcament amb més de 9.000 places cobertes al costat de la terminal o bé un altre pàrquing, amb més de 1.000 places de llarga estada, molt més allunyat, però també més econòmic, i amb una llançadora que porta contínuament els usuaris a la terminal. 

Hereu i Valls admeten el dèficit del transport

Tant l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, com el president de la Cambra de Comerç, Miquel Valls, han admès que l'oferta de transport públic fins a la T1 és clarament insuficient.

Hereu, que ha estrenat la terminal com a passatger per anar cap a Colònia, ha reconegut en declaracions a Catalunya Ràdio que posar en marxa la T1 sense metro ni tren és una mancança, però ha celebrat que el ministre de Foment, José Blanco, hagi anunciat que licitarà les obres per fer arribar el tren de rodalia a la terminal abans d'acabar l'any. A més, ha reclamat més pes català en la gestió del Prat: "Tenim la terminal, ara necessitem tenir més influència en el model de gestió d'aquesta gran infraestructura".

Per la seva part, el president de la Cambra, també en declaracions a Catalunya Ràdio, ha reclamat a les administracions que accelerin la construcció d'aquestes infraestructures, inclosa també l'alta velocitat. En aquest sentit, Miquel Valls ha demanat un primer estudi que avaluï de quina manera l'alta velocitat ha d'arribar a l'aeroport. "Que Rodalies acceleri les obres, i el metro en la mesura del que sigui possible, que són obres en curs, i en el cas de l'estudi informatiu de l'AVE, que es comenci", ha demanat.
NOTÍCIES RELACIONADES
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut