La Unió Europea desaccelera en l'ambició de reduir les emissions dels vehicles
Europa proposa retardar dos anys l'entrada en vigor de l'Euro 7 i mantenir els criteris de la normativa anterior, acordada fa gairebé una dècada, per a cotxes i furgonetes
Els països de la Unió Europea accepten aixecar el peu de l'accelerador davant el repte de rebaixar les emissions contaminants dels vehicles. Aquest dilluns, els 27 han arribat a un principi d'acord al Consell d'Europa per anar més lents en aquest procés de descontaminar les carreteres.
En un text encara provisional, els ministres d'Indústria dels estats membres proposen endarrerir el calendari de les exigències i fan cas de les crítiques de la indústria i d'alguns països membres. Aquest replantejament arriba després que el Regne Unit hagi anunciat que també retarda la prohibició de vendre cotxes nous que no siguin elèctrics.
Es tracta de la nova normativa Euro 7, el nou conjunt de normes sobre les emissions dels cotxes que té com a objectiu final aconseguir que tots els vehicles que es venguin a la UE siguin zero contaminants l'any 2035.
Ara es proposa que entri en vigor per als cotxes el 2027, en lloc del 2025, i s'endarrereixi fins al 2029 pels camions. A més, rebaixa les exigències inicials, en alguns casos, mantenint la normativa anterior, acordada fa gairebé una dècada.
Dos anys de coll i els mateixos límits que l'Euro 6
Són dos anys de marge addicionals que satisfan les intencions de la potent indústria d'automoció alemanya, amb gegants com BMW o Mercedes, i un bloc de vuit països, entre els quals hi ha França, o Itàlia, amb un fort vincle econòmic amb aquest sector.
La complaença també arriba perquè els límits màxims d'emissions en l'Euro 7 per a automòbils lleugers --els més nombrosos-- serien els mateixos que en l'Euro 6. A més, es planteja mantenir les condicions de les proves.
En el cas dels vehicles pesants, en canvi, s'estableixen límits d'emissions més exigents.
Nous requisits mínims per a les bateries dels elèctrics
La posició dels 27 inclou, no obstant, algunes novetats. Per una banda, introdueix topalls per a les emissions no relacionades amb l'escapament, com per exemples les derivades de partícules de frens o la taxa d'abrasió dels pneumàtics.
També s'han proposat nous requisits mínims de rendiment per a la durada de les bateries dels cotxes elèctrics i s'imposen requisits més estrictes sobre la vida útil del vehicle.
A part, s'inclou una disposició especial sobre els autobusos urbans per garantir que es garanteix l'objectiu de zero emissions per al 2030.
Fer equilibris entre el medi ambient i la indústria
Segons ha defensat la presidència espanyola del Consell de la UE en un comunicat, la posició dels estats estableix "un equilibri adequat entre requisits estrictes en matèria d'emissió de vehicles i esforços addicionals per a la indústria":
"En un moment en què els fabricants d'automòbils estan en plena transformació cap a la producció d'automòbils de zero emissions, arribem a un equilibri entre els costos d'inversió de les marques fabricants i millorem els beneficis ambientals derivats de la regulació."
No obstant això, la posició del Consell de la UE rebaixa les pretensions inicials de la Comissió Europea, que apostava per una implementació més accelerada de l'Euro 7.
Els països electrificats, en contra
Els canvis no han convençut a tothom. D'entrada no hi estan d'acord socis com Dinamarca o Luxemburg, on el cotxe elèctric ja té un gran pes en el parc automobilístic.
S'ha encarregat de deixar-ho clar el ministre d'Economia d'aquest últim país, Franz Fayot, que ha assegurat: "No poden aprovar la rebaixa d'objectius."
"L'esperança és que aquest text encara es podrà millorar durant la continuació del procediment. És un text que protegeix de manera insuficient els nostres ciutadans dels efectes nocius de les partícules fines. Per tant, el text no està d'acord manifestament amb les nostres ambicions."
L'acord, pres per majoria qualificada dels 27, és provisional. Amb l'anunci d'aquest dilluns, el Consell ja disposa d'un mandat per iniciar les negociacions sobre el reglament amb el Parlament Europeu, que encara ha d'adoptar la seva posició.