
L'AP-7 serà de velocitat variable en un tram de 150 quilòmetres, de Maçanet al Vendrell
També s'afegiran radars i es faran més controls per intentar reduir-hi la sinistralitat
La sinistralitat a l'AP-7 va en augment i el nombre de camions que hi circulen ja és, en alguns punts, un 61% superior als que hi passaven ara fa cinc anys.
Per tot plegat, la Generalitat ha anunciat aquest dimarts que la via passarà a ser de velocitat variable en un tram d'uns 150 quilòmetres, entre Maçanet de la Selva i el Vendrell.
Aquesta és una de les mesures que des del departament preveuen per reduir la sinistralitat en aquesta via, així com les obres en carrils complementaris i d'incorporació, més controls i radars i un nou sistema predictiu d'accidents a través d'intel·ligència artificial (IA), tal com ha explicat la consellera d'Interior, Núria Parlon.
"Volem anticipar-nos als accidents que hi pugui haver", ha manifestat aquest dimecres des del Vendrell. Parlon, que no ha concretat quan s'implementaran aquestes mesures, també s'ha mostrat partidària que hi hagi més presència dels Mossos en els controls a les carreteres.
Tot i això, el Servei Català de Trànsit admet que el caràcter internacional de la via dificulta que se segueixin les normes, enfocades a reduir infraccions, segons assegura Lourdes Puigbarraca, la subdirectora general de Gestió del Trànsit:
"A vegades els camioners estrangers no coneixen la normativa de circulació d'aquest país, perquè potser no estan acostumats a conduir amb una circulació tan densa com aquesta, o a vegades tampoc no saben què significa quan posem carrils addicionals."
Fa tot just dos anys el govern ja va anunciar una vintena de mesures urgents en aquesta via per reduir la sinistralitat i les retencions després de l'augment de trànsit registrat coincidint amb l'eliminació dels peatges.

RACC: "A l'AP-7 li estem demanant més del que pot donar"
El director de l'àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, considera que aquesta decisió "ajudarà, sobretot, que en cas d'accident les retencions tinguin menys efecte en la resta del trànsit".
En una entrevista al canal 3/24, Bardají ha dit que "el que està passant a l'AP-7 és que li estem demanant més del que pot donar", de manera que "qualsevol incident provoca aquestes retencions". Per aquest motiu, assegura que "no hi haurà un increment de la seguretat fins que no hi hagi un increment de capacitat. I això passa per les inversions, més que per la gestió".
"L'AP-7 és el símptoma de la saturació del conjunt sistema de mobilitat de Catalunya: hi aboquem tantes coses perquè no tenim una altra via per passar-les i el que acaba passant és que qualsevol mínima alteració provoca totes aquestes incomoditats a la resta d'usuaris."
El RACC reclama que, més enllà d'aquestes mesures, es vagi "una mica més enllà" i es posi fil a l'agulla amb els plans d'inversions, que inclouran nous enllaços i la millora dels actuals.
Bardají alerta que els darrers estudis del RACC sobre risc de les vies detecten una evolució negativa de l'AP-7 pel que fa a la sinistralitat dels vehicles pesants, amb "més accidents greus i mortals dels camions del que li tocaria pel trànsit que porta".
Sobre una possible implantació d'una vinyeta, el director de Mobilitat del RACC considera que aquesta alternativa als peatges seria "una solució per al finançament però no ens ajudaria a salvar la gestió de l'AP-7".
- ARXIVAT A:
- TrànsitMossos d'Esquadra