Missatge d'alerta del simulacre de Protecció Civil al mòbil (ACN)

Per què alguns veïns han rebut l'alerta del núvol tòxic i d'altres no: què cal fer si no ha sonat el mòbil

Algunes persones s'han queixat que no han rebut l'alerta pel risc químic pel núvol tòxic de Vilanova i els experts apunten a la connexió, el model de telèfon i les actualitzacions

RedaccióActualitzat

Els missatges d'alerta han despertat molts veïns dels cinc nuclis confinats durant unes quantes hores per l'incendi en un magatzem de clor. Algunes persones, però, no han rebut l'alerta i així ho han denunciat a les xarxes.

Per què alguns veïns, no i altres, sí? La resposta és tècnica. Selva Orejón, experta en ciberseguretat, ha explicat a "El suplement" de Catalunya Ràdio, que ens hem de fixar, d'una banda, en la connexió; de l'altra, en el model del telèfon, i finalment en si tenim les alertes activades.

"Pot ser per diferents motius. Pot ser per temes de connexió i també pot ser per les actualitzacions que puguin tenir en el dispositiu."


En quins casos no s'ha rebut l'alerta?

Les alertes les reben tots els dispositius intel·ligents amb cobertura, connectats a una xarxa, independentment de quina sigui la companyia de telefonia mòbil.

Ara bé, si el mòbil està apagat, en mode avió o fora de cobertura, no rebrà l'avís de Protecció Civil. En aquests casos, el missatge es guarda i l'usuari el rebrà quan el dispositiu torni a estar en línia, sempre que es mantingui el període de vigència de l'alerta i si continua havent-hi risc.

Què cal fer si no ha sonat el mòbil?

Pràcticament tots els telèfons mòbils estan preparats per rebre les alertes en cas d'emergència, però han de tenir connexió a internet. Per tant, els més antics i senzills --els que tenen molta gent gran-- potser no han sonat.

Si el nostre mòbil sí que té dades, però no ha sonat, el problema pot ser que no el tinguem configurat per rebre aquest tipus d'avisos. En aquest cas, cal activar aquesta opció.

"Sempre ho trobaran des de Configuració, normalment a l'apartat de seguretat", recorda Orejón. Aquí t'expliquem com fer-ho:

 

En qualsevol cas, per poder-ho fer cal que tinguem el sistema operatiu actualitzat.

De fet, en el cas dels dispositius Android amb versió 11 o superior, o iOs amb versió 15.6 o superior, no cal fer res perquè la recepció de les alertes ja ve activada per defecte. És per això que dilluns a molta gent li va sonar el mòbil sense haver fet res prèviament.

 

I si ho tinc tot ben configurat?

Selva Orejón encara apunta a una tercera opció. Si el telèfon està actualitzat i les alertes activades, pot tenir a veure amb la connexió:

"Si la persona acaba de fer un desplaçament o bé si té connectada una VPN, una xarxa privada de navegació."

Cal tenir en compte que les alertes són geolocalitzades i, per tant, si el telèfon identifica que l'usuari del mòbil està en una altra zona, pot ser que no rebi el missatge: "Si tu en aquell moment tens connectat el mode avió, només tens la wifi i la tens activada en un país diferent del nostre o la zona diferent de la nostra, també podria ser-ne un dels motius".

Què hem de fer quan sona una alerta?

Segons explica Orejón, el primer que cal fer és tenir el cap fred i seguir les instruccions de l'alerta.

El següent pas, després d'assegurar-nos que estem en un lloc segur, és "connectar-nos i obtenir informació només d'aquells canals que siguin absolutament rigorosos".

Entre aquests canals hi ha les mateixes alertes de Protecció Civil, els Bombers, el 112 i l'Ajuntament, entre d'altres. També dels mitjans de comunicació de referència. Cal fer cas només d'informació que estigui contrastada.

"És el moment perfecte perquè puguin sorgir les diferents formes de desinformació", alerta l'experta en ciberseguretat.

ARXIVAT A:
IncendisContaminació
Anar al contingut