Les companyies tenen bateries i generadors per garantir la xarxa, però no sempre són suficients (iStock/Ginnet Delgado)

Per què han fallat les dades i els telèfons mòbils durant l'apagada i com funciona la xarxa

Les companyies encara no han pogut recuperar del tot el servei

Redacció/AgènciesActualitzat

Les operadores de telefonia continuen treballant aquest dimarts per recuperar el 100% de la connectivitat i el servei després de l'apagada general d'aquest dilluns, que també va deixar els usuaris pràcticament sense connexió mòbil ni de dades.

Així, fonts de Vodafone han explicat a l'ACN que, d'acord amb les dades corresponents a mig matí, s'ha recuperat el 99,5% del trànsit mòbil i ja disposa del 92% dels nodes actius. Telefónica afirma que s'ha anat restablint progressivament en més del 90% dels casos, el 97,5% en telefonia fixa i el 95% en la mòbil.

La companyia ha apuntat que aquest dimarts el trànsit de veu mòbil és un 50% superior a la mitjana habitual i continuen treballant per recuperar la plena normalitat del servei, després d'haver activat el comitè de crisi per seguir els protocols fixats en el seu pla de contingència. 

Per la seva banda, fonts de MasOrange han assenyalat que continuen treballant per recuperar el servei amb la "major brevetat possible". "En aquests moments totes les províncies espanyoles disposen de connectivitat amb més d'un 90% del servei, fix i mòbil, recuperat", han afegit fonts de la companyia, que recentment ha fusionat les operadores Orange i MasMóvil. 

Per últim, Digi ha informat que a les deu del matí s'havia restablert el 94% del servei de fibra i més del 90% de mòbil, i ha insistit que continua treballant per recuperar la normalitat. 

Una veïna carregant el mòbil al Palau de Fires de Girona (ACN/Marina López-Xavier Pi)

Què ha passat amb la xarxa mòbil?

El tall elèctric d'aquest dilluns va deixar milions de persones amb problemes de connexió de dades i sense wifi: les antenes de cobertura mòbil no en van tenir prou amb els generadors per mantenir la mateixa intensitat i amplitud de cobertura habituals a tot el territori.

A més, companyies com Vodafone van decidir apagar el 5G, una tecnologia que optimitza l'espectre radiolèctric però que té un consum energètic més gran que el 4G. Apagar el 5G va servir per ampliar el servei, encara que fos en detriment de la qualitat.

La mateixa companyia explica que la xarxa mòbil està preparada amb bateries i, fins i tot, generadors en els punts més crítics per aguantar un tall de subministrament puntual, localitzat i que es resolgui en un període d'unes hores.

No va ser el cas del tall generalitzat, que es va estendre a tota la península Ibèrica i va arribar a dificultar els desplaçaments dels tècnics sobre el terreny, que són imprescindibles per tornar a posar en marxa algunes infraestructures.

Julia Velasco, que és directora de Tecnologia i Operacions de Vodafone Espanya, ha apuntat que al principi de l'apagada l'impacte a la xarxa mòbil de la companyia va ser "moderat", atès que estava en servei per sobre del 70%, però les conseqüències van anar empitjorant a mesura que s'acabaven les bateries dels nodes de la xarxa, que duren entre quatre i sis hores.

I amb el wifi?

Pel que fa a la connexió d'internet a casa, cal tenir en compte que els rúters necessiten corrent per proporcionar connexió a internet, encara que la xarxa de la companyia telefònica estigui operativa.

Els rúters es van apagar, com tots els aparells elèctrics, i van deixar de donar servei. A més, aquest dimarts molts clients s'han queixat perquè no havien recuperat la connexió: en molts casos, calia reiniciar l'aparell perquè es reconfigurés amb la nova connexió.

També hi ha casos en què la tornada del subministrament elèctric va fer pujar de cop la tensió als domicilis, i això va poder provocar una sobrecàrrega que va fer malbé algun dels components interns de l'aparell que distribueix la connexió als dispositius de casa. 


I amb els telèfons fixos?

La caiguda de la fibra també ha afectat directament la connexió dels telèfons fixos, perquè fa anys que les operadores treballen per eliminar la xarxa de coure i oferir el servei de veu a través de la xarxa de fibra òptica.


Demanda massiva quan tornava la connexió

Durant l'apagada es van donar diverses situacions que també van afectar la disponibilitat de la xarxa, com per exemple quan als usuaris els començaven a arribar missatges de WhatsApp de manera puntual, un moment en què molts aprofitaven per intentar fer trucades, amb la consegüent saturació de la xarxa. 

Fins i tot Pedro Sánchez, en una de les dues compareixences públiques, va instar la ciutadania a fer un ús moderat de les telecomunicacions i fer trucades breus.

 

El govern apunta cap a la sobirania tecnològica

El secretari de Telecomunicacions de la Generalitat, Albert Tor, ha explicat en una entrevista al canal 3/24 que la prioritat del govern va ser en tot moment mantenir les comunicacions en serveis públics crítics com els hospitals, comissaries o edificis de drets socials i justícia, a més de mantenir el servei del 112 i el 061, "que tot i la feblesa de la xarxa de connectivitat en el seu procés de recuperació, s'han mantingut operatius i atenent trucades en una situació en què aquests serveis eren essencials".

Tort ha remarcat que la xarxa de fibra òptica de titularitat pública que connectarà més de 6.000 edificis públics reforçarà la "sobirania tecnològica" i permetrà tenir un control directe de la "capacitat de gestió en situacions com aquestes". Pots recuperar l'entrevista aquí:

ARXIVAT A:
EnergiaTecnologia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut