Sense o La Zona, iniciatives per competir amb Amazon des del comerç de proximitat

El comerç local també genera propostes de consum digital com a alternativa a les grans plataformes multinacionals

Toni CanyísActualitzat

La compra a través de grans plataformes de comerç electrònic cada cop està més estesa entre els consumidors, i això afecta molt el petit comerç de proximitat, que no té eines per fer-hi front. Per posar-hi remei, però, estan sorgint iniciatives que faciliten la digitalització del petit comerç local, perquè pugui combinar la botiga física amb les vendes en línia.

Per davant de la botiga l'Atelier de Ballerinas, al Barri Gòtic de Barcelona, cada dia hi passen milers de turistes. Hi venen ballarines, sabates de dona inspirades en les de ballet. En tenen exposades més de 2.200 parells.

A més, les clientes poden escanejar un codi QR i obrir una aplicació on trobaran tot el catàleg i també en podran comprar des de casa. Aquesta aplicació es diu Sense i és una plataforma de compra en línia alternativa que té com a objectiu dinamitzar el comerç local.

Máximo Robles Tejada és el director general i fundador de Sense. La seva mare tenia una petita botiga als anys 90 i l'experiència familiar el va portar a emprendre aquesta iniciativa per donar suport al petit comerç:

"Amazon té inversions que el comerç local no té. Si no els donem les eines que els facilitin accedir a un creixement sostenible, la majoria moren en un o dos anys".

Segons Marina Bover, la responsable de l'Atelier de Ballerinas, amb la plataforma "arribes a molta més gent": "Com que la majoria de les clientes són turistes, no només venen aquí, compren i se'n van, sinó que després entren a la web i tornen a comprar".


Protegir les botigues de barri

L'aplicació, entre altres potencialitats, també està pensada per oferir alternatives, des del comerç de proximitat, a la compra impulsiva a través de les grans plataformes.

Máximo Robles creu que "tots som responsables del context tan desigual que hem creat":

"Si no tenim facilitat per comprar al comerç local, anem ràpidament a Amazon, Aliexpress, Shein, o Temu. Som molt còmodes. I aquest hàbit acaba impactant molt al comerç local".

I explica com funciona Sense:

"És com un Dropbox del comerç local. Dins de Sense, pots guardar productes de qualsevol marca i després, en funció de les teves preferències, recomanem comerços que són a prop teu amb productes que et podrien interessar".

L'Atelier de Ballerinas és una de les botigues que participa d'aquestes plataformes
L'Atelier de Ballerinas és una de les botigues que participa d'aquestes plataformes (3Cat)


L'aparador digital de l'economia social

Diamcoop és una cooperativa d'inserció que dona feina a persones en risc d'exclusió social. Al taller, dissenyen, fan el patronatge, tallen i confeccionen a mà totes les peces de roba, a partir de teles que porten, sobretot, de l'Àfrica, però que també compren aquí.

La presidenta, Marie Faye, explica que han hagut d'adaptar-se: "Hem començat a fer un trasllat de productes ja fets per artesans del Senegal, però ens hem adonat que els patrons d'aquí eren diferents, per la fisonomia de les persones, i hem hagut d'adaptar la nostra activitat".

Tenen marca i botiga pròpies, Diambaar, però també venen les peces a través de La Zona, un mercat digital promogut per la cooperativa Opcions, que fa 27 anys que promou el consum responsable, on es poden adquirir productes i serveis generats per un centenar d'entitats de tota mena que pertanyen a l'anomenada economia social i solidària.

Gerard Pijoan, coordinador d'Opcions, explica qui pilota el projecte:

"És una entitat sense ànim de lucre i que té per objectiu avançar en aquest canvi del model de consum".


Una infraestructura preparada per a vendre en línia

Més enllà de les grans entitats que el van promoure fa quatre anys, com Som Energia, Som Connexió, Sostre Cívic o Arç assegurances, aquest mercat digital està beneficiant, sobretot, les iniciatives que, com Diambaar, comencen i no són expertes a comercialitzar el que fan.

"El fet que puguin entrar a formar part d'un espai digital que ja funciona, que té un equip que comunica, que genera vendes, que s'encarrega de la logística, de l'administració, de pagaments... els dona un paraigua que els permet centrar-se en el que ells saben fer més bé i beneficiar-se d'una aposta col·lectiva".

Segons Marie Faye, participar a La Zona els ha permès, a més, "cooperar amb altres entitats que també estan fent comerç just de proximitat, vendre i descobrir opcions de compra en entitats que estan treballant en aquest sentit".

"Des de l'economia social i solidària, que som l'alternativa econòmica al sistema actual, el que volem demostrar és que també som capaces de generar propostes de comerç digital i no deixar-ho tot en mans de grans plataformes multinacionals", assegura Pijoan.

ARXIVAT A:
InternetComerçConsum
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut