imatge de la Meridiana de Barcelona a l'alçada del Pont de Sarajevo
Barcelona és la ciutat de l'informe que surt més ben parada pel que fa a la millora de la qualitat de l'aire i la reducció de soroll els últims anys (Europa Press)

Toc d'atenció de la UE a Barcelona per les deficiències en el transport públic per arribar-hi

El Tribunal de Comptes de la Unió Europea reclama mesures urgents per reduir la contaminació atmosfèrica i acústica en diverses ciutats del continent

RedaccióActualitzat

La contaminació atmosfèrica i acústica a les ciutats europees s'ha reduït els últims anys, però encara continua sent molt elevada. L'alerta la fa el Tribunal de Comptes de la Unió Europea, que en un informe exposa els riscos que suposa per a la salut mantenir els nivells de contaminació actuals.

L'organisme manifesta que serà "molt difícil" complir amb els requisits més estrictes que s'havien fixat per als pròxims anys i fa una crida als estats europeus a "adonar-se que els objectius no poden aconseguir-se sense un esforç addicional considerable".

L'informe publicat aquest dimecres examina la contaminació a tres ciutats: Atenes, Cracòvia i Barcelona. La capital catalana és la que surt més ben parada pel que fa a la millora de la qualitat de l'aire i la reducció de soroll.

Els auditors europeus valoren molt positivament l'entrada en vigor de mesures com ara la zona de baixes emissions o els beneficis acústics i ambientals de les superilles de l'Eixample. Tot i això, lamenten que aquests eixos verds "desplacen el soroll" a altres zones pròximes.
 

Toc d'atenció al transport públic interurbà de l'AMB

En el cas de Barcelona, el tribunal denuncia algunes deficiències en el transport públic per desplaçar-se a treballar a Barcelona, des de municipis de l'àrea metropolitana, i a l'inrevés. Katarzyna Radecka-Moroz, autora de l'estudi, valora, però, que la xarxa està "ben desenvolupada dins la ciutat".

"Tot i això, pel que fa els treballadors que venen de fora o de l'àrea metropolitana, les connexions no són tan ràpides, eficients i puntuals. Per tant, aquesta falta de coordinació entre els dos nivells administratius fa que la idea global de reduir el trànsit a la ciutat sigui menys efectiva."

Aquesta auditora europea denuncia també els episodis de contaminació per ozó a la plana de Vic, a causa de la mala qualitat de l'aire a l'àrea de Barcelona.

imatge aèria de Barcelona amb vistes a la Sagrada Família
Els auditors asseguren que les zones verdes milloren la qualitat de l'aire i redueixen el soroll, però empitjoren la contaminació dels carrers del voltant (ACN)

La contaminació atmosfèrica mata 250.000 persones a l'any

L'Agència Europea de Medi Ambient estima que la contaminació atmosfèrica mata 250.000 persones a l'any. També indica que l'exposició a nivells "excessius" de soroll pot generar trastorns del son, ansietat, insuficiència cognitiva i problemes de salut mental.

Aquest fenomen causa 48.000 nous casos de cardiopatia i 12.000 morts prematures cada any a Europa.

La Unió Europea s'ha marcat la reducció de la contaminació atmosfèrica com una de les seves prioritats i entre el 2021 i el 2027 està previst que es destinin 185.500 milions d'euros per millorar la qualitat de l'aire.

Malgrat que hi ha hagut una millora en territori comunitari els últims anys, els auditors asseguren que la concentració de diòxid de nitrogen causada per automòbils i camions "continua sent un problema important".

 

ARXIVAT A:
Medi ambientContaminació
Anar al contingut