En temps de bombardejos i invasions, els centres educatius es plantegen com parlar de la guerra amb els alumnes. La sensibilitat dels mestres és especialment significativa a Guissona, a la Segarra, on la comunitat ucraïnesa és molt nombrosa. Un de cada set habitants és ucraïnès, i per tant hi ha molts nens i nenes d'aquestes famílies als centres educatius. Hem visitat l'Escola Mestre Ramon Estadella i Torradeflot, on n'hi ha una trentena. Els alumnes han preparat pancartes en favor de la pau  La feina dels professors  Durant aquest dies els professors fomenten l'acompanyament emocional dels alumnes. Generen moments i espais perquè els infants puguin expressar els seus sentiments, compartir preocupacions i, sobretot, sentir-se acompanyats. Sandra Verni és tutora de sisè de l'escola i explica que el dia que va començar la invasió a Ucraïna van haver de canviar tots els plans.  "Espontàniament, vam fer que expressessin els seus sentiments. Vam seure en forma de rotllana per reforçar la unió entre tots i que veiessin que no estan sols. En funció de com es trobaven anímicament, anaven explicant el que volien. Hi havia estones de silenci, però era un silenci d'acompanyament i va ser molt bonic. Quan vam acabar, ens vam abraçar tots." A partir d'ara, la mestra procura treure preocupacions als seus alumnes.  "Un nen no pot venir angoixat a l'escola, ha de venir tranquil. Sha de sentir a gust i s'ha de sentir acompanyat. Per molt que nosaltres no tinguem la solució, els podem escoltar i fer-los sentir compresos i atesos, que crec que és el nostre deure com a docents." Tot i la feina d'acompanyament que fa, és conscient que donar respostes als menuts no és gens fàcil.  "Ningú pot explicar la crueltat de la guerra i no la pots fer entendre perquè no té comprensió. Per tant, el que es pot fer és acompanyament emocional, que és el que fem sempre. Però és molt dur, perquè explicar l'inexplicable no té sentit." La invasió d'Ucraïna ha arribat en ple Carnaval i els alumnes han preparat pancartes i dibuixos a favor de la pau per mostrar-los durant la desfilada. Guissona no només acull ciutadans ucraïnesos, n'hi ha de més comunitats. De fet, més de la meitat de la població del poble és d'origen estranger. Per tant, la multiculturalitat és una qüestió que es treballa, i molt, a l'escola, segons la directora del centre, Marta Amat.   "La multiculturalitat és un tret identificatiu de la nostra escola. El nostre projecte educatiu hi gira al voltant." Altres escoles catalanes de tot el país s'han trobat també amb el repte d'explicar la guerra i la invasió russa d'Ucraïna. Ho han fet amb la delicadesa necessària per a les diferents etapes dels alumnes. Entrada de l'Escola Mestre Ramon Estadella i Torradeflot a Guissona  Entendre els alumnes  La preparació i la sensibilitat dels professors és clau per tranquil·litzar els més petits, tal com hem comprovat a l'Escola Octavio Paz de Barcelona.  Dues de les professores, l'Alícia i la Carme, ens han explicat com gestionen la situació d'aquests dies.  "Primer atenem les emocions dels nens per saber com s'han sentit i què han vist. També és important preguntar-los què s'imaginen ells en el seu cap sobre què és una guerra. Intentem saber què hi ha en el seu imaginari després de tot el bombardeig mediàtic que reben, perquè a vegades massa informació fa que es confonguin." La Filipa, de 12 anys, és una de les alumnes de l'escola i té una idea de com comença una guerra.  "A vegades dos països no estan d'acord i els seus governants utilitzen diferents mitjans per expressar-se. No tots els mitjans acaben sent la millor solució." En Louaye, de 10 anys, és un altre alumne de l'escola. Explica que té amics ucraïnesos i russos i tot plegat l'entristeix. "Jo estic preocupat perquè tinc amics a Ucraïna i altres de Rússia. No vull que hi hagi guerra. Si hi ha guerra el món serà un lloc on menys persones voldran estar." Els professors saben que en els propers dies encara hauran de treballar el tema a l'aula.