Circulen els primers trens per l'estació de la Sagrera, encara sense aturar-s'hi
Onze anys després de l'inici de les obres de l'estació intermodal de la Sagrera, a Barcelona, aquest dimarts a la tarda hi han començat a circular els primers trens en el que es considera una fita històrica després d'anys de retards, polèmiques i entrebancs.
Concretament hi han circulat els de la línia R1 de Rodalies, la que uneix Barcelona i Mataró. A partir d'ara, l'R1 travessarà aquestes noves vies soterrades -en un tram de gairebé dos quilòmetres- i recuperarà les freqüències de pas que havia perdut els darrers mesos.
Les obres de la Sagrera, paralitzades entre el 2015 i el 2018 en detectar-s'hi diverses irregularitats que es van arxivar, han estat un llarg camí d'obstacles i retards.
A la Sagrera, hi confluiran diverses línies de rodalies, regionals, AVE i metro de la ciutat.
Ara, els trens només circulen per l'interior d'estació, sense parar, perquè les obres encara no estan acabades.
Abans de la circulació del primer tren, s'han fet les proves per verificar el correcte funcionament del nou traçat i un simulacre d'emergència, seguint les recomanacions de l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària (AESF), així com la integració de les noves instal·lacions en el Control de Trànsit Centralitzat.
El traçat per l'interior de l'estació de La Sagrera té una longitud d'1,98 quilòmetres des del triangle ferroviari fins a la boca del túnel que dona accés a l'estació de Barcelona Clot-Aragó.
El ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, ha destacat en un missatge al seu compte de Twitter que la circulació dels primers trens per l'estació de la Sagrera és "un pas més en la modernització i en la transformació ferroviària a Catalunya".
En un comunicat, Adif també ha destacat que es tracta d'una infraestructura "cridada a ser la gran estació de la capital catalana, al costat de Sants, i que, a més de generar grans beneficis per a l'explotació ferroviària, cohesionarà barris i crearà nous espais per als ciutadans".
L'estació intermodal de la Sagrera ha d'acabar convertint-se en un espai de 215.000 metres quadrats amb tres plantes, que permetran descongestionar la circulació de trens i ser una de les infraestructures de referència pel que fa a l'alta velocitat.
El nivell inferior de Rodalies ja està cobert i s'està treballant en les obres per al trasllat de les vies del corredor de Granollers.
En el nivell inferior hi haurà vuit vies i quatre andanes per als trens regionals, per on transitaran les línies Barcelona-Mataró i Barcelona-Granollers. Al mig hi haurà un gran vestíbul amb aparcaments als extrems, mentre que a la part superior hi haurà vuit vies i quatre andanes pels trens d'alta velocitat, així com un espai logístic multioperador amb 12 vies per fer la posada a punt dels trens que han de fer un nou servei.
En tota l'obra s'hi han invertit 290 milions d'euros, sis vegades més del previst, i hi han treballat unes 350 persones.
