Meta és l'empresa matriu de les xarxes Facebook i Instagram (iStock)

Condemnen Meta a pagar 479 milions a mitjans digitals de tot l'Estat per competència deslleial

La sentència conclou que l'empresa matriu de Facebook i Instagram ha fet servir indegudament les dades protegides dels seus usuaris per inserir publicitat en aquestes xarxes socials
Redacció
2 min

Un jutge de Madrid ha condemnat Meta a pagar 479 milions d'euros a 87 mitjans de premsa digital i agències de notícies de l'Estat per haver obtingut un avantatge competitiu publicitari per a Facebook i Instagram de manera deslleial i infringint el Reglament Europeu de Protecció de Dades.

La resolució del jutjat mercantil de Madrid estima parcialment la demanda de l'Associació de Mitjans d'Informació (AMI), que reclamava 551 milions d'euros perquè entén que Meta ha utilitzat indegudament dades personals protegides dels usuaris de Facebook i Instagram per inserir publicitat en aquestes plataformes. Formen part de l'AMI diversos mitjans catalans, com ara les capçaleres del Grup Godó, el diari Ara, el Segre o el Diari de Tarragona.

Meta no tenia el consentiment específics del usuaris

La sentència sosté que Meta no va obtenir el consentiment explícit dels usuaris per dur a terme aquesta activitat comercial. Segons el jutge, aquesta pràctica irregular donava a Meta un avantatge competitiu significatiu respecte a la resta de mitjans digitals i agències de notícies. La resolució fa referència al període que va des de l'entrada en vigor del Reglament Europeu de Protecció de Dades, el maig del 2018, i la presentació la demanda, el juliol del 2023.

L'empresa de Mark Zuckerberg no ha aportat a la justícia els comptes del seu negoci a l'Estat, però el jutge estima que hauria obtingut durant cinc anys més de 5.200 milions d'euros en publicitat en línia a Espanya. En un comunicat, el jutjat mercantil de Madrid apunta que "els diners guanyats per Meta amb infracció del reglament europeu s'han de repartir entre la resta de competidors del mercat publicitari".

Ara, Meta té 20 dies hàbils per interposar un recurs d'apel·lació davant l'Audiència Provincial de Madrid.

Precedent per al sector publicitari

El model de negoci de Meta es basa en l'obtenció de dades dels usuaris de les seves xarxes socials per tal de vendre publicitat en línia personalitzada. Per fer-ho, registren, recopilen i segmenten la informació dels usuaris de les plataformes.

Segons el tribunal, la resolució podria marcar un "precedent rellevant" en el sector publicitari espanyol, ja que els anuncis que oferia la premsa digital espanyola havien de competir amb la publicitat comportamental de Meta, feta a partir de la infracció en el tractament de dades personals de milions d'usuaris.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Xarxes socials

Mostra-ho tot