El sector del conill a Catalunya en crisi: dos de cada tres granges han tancat des del 2014
"El sector del conill fa bastant temps que està tocat de mort." Així de contundent es mostra Albert Puig, del sector cunícola d'Unió de Pagesos. Les dades li donen la raó.
En la darrera dècada, han tancat més de la meitat de les explotacions cunícoles de Catalunya.

Els productors diuen que la principal causa d'aquesta davallada és que no cobren el preu que tocaria, com explica Josep Moncunill, des de l'Associació Catalana de Cunicultors.
La indústria, les grans superfícies, les grans cadenes, imposen el preu i no assumeixen el cost real del que produïm.
El sector també té altres problemes, com el fet de no poder fer servir pràcticament medicaments per fer front a les malalties dels animals, la necessitat de modernitzar les granges i, sobretot, la manca de relleu generacional. Per tot plegat, explica Albert Puig, des d'Unió de Pagesos demanen a l'administració ajuts directes, com els que cobren ramaders d'altres comunitats.
"Al final estem competint amb inferioritat. No estem demanant res de l'altre món, res que no tinguin els altres cunicultors d'Espanya", defensa Puig.

Des de fa mesos, estan en converses amb el Departament d'Agricultura per crear un pla de xoc per al sector, que també podria contemplar aquests ajuts.
Segons la directora general d'Agricultura i Ramaderia, Rosa Altisent, estan molt lligats a la PAC, la política agrària comuna de la Unió Europea. Concreta que "en el nou període de la PAC es podran contemplar aquests ajuts directes que altres comunitats tenen, o si cal fins i tot algun ajut més específic".

El consum de conill
Una de les claus de la crisi és la gran davallada de consum de carn de conill. A la carnisseria se'n ven la meitat que fa deu anys. Els nous hàbits de vida i de consum fan que hagi caigut la demanda.
Ho explica Marc Ibars, propietari de la carnisseria Ca la Pastora d'Alcarràs: "S'ha de fer cassola, ha de fer xup-xup i porta el seu temps i la gent, ara, de temps per cuinar, no en té."
Per això, productors i administració volen treballar plegats per promocionar-ne el consum, tant de la carn directament o bé de productes elaborats, com de les hamburgueses de conill.









