Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Betis - Barça
Ferran Torres
Busquets Alba MLS

El TSJC dona la raó a la Generalitat i rebutja que hagi d'indemnitzar Abertis per la C-32

La concessionària, propietat d'ACS i Mundys, reclamava 426,6 milions d'euros per la caiguda del trànsit

Redacció

07/06/2024 - 13.04 Actualitzat 07/06/2024 - 13.04

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha donat la raó a la Generalitat i ha rebutjat que hagi d'indemnitzar Abertis per la caiguda del trànsit de les autopistes C-33/C-32 Nord, que van acabar la concessió el 2021.

La sentència, que ha avançat La Vanguardia, "desestima el recurs" d'Abertis i representa una nova victòria de la Generalitat sobre aquesta companyia en relació amb les compensacions per les concessions d'autopistes ja vençudes.

La reclamació inicial de la companyia, propietat d'ACS i Mundys, era de 426,6 milions d'euros, però la sentència dona la raó a la Generalitat, que ja des del primer moment es va oposar a indemnitzar Abertis per la baixada del trànsit en un tram en què no es van executar les inversions previstes.

Des d'Abertis no han volgut fer cap comentari en relació amb la sentència, davant la qual encara es pot presentar recurs de cassació.

Un tram de la C-32, entre Mataró i Argentona (ACN/Jordi Pujolar)

La sentència és semblant a la que va rebre la companyia per les compensacions de l'AP-7, quan la justícia es va oposar que l'Estat compensés la concessionària.

En el cas de les autopistes catalanes, els fets es remunten a l'any 2022, quan la concessionària va interposar un recurs contra el càlcul de la compensació per l'anomenat Conveni Maresme. El govern va abonar a Abertis 94 milions d'euros després d'acabar-se la concessió, però la companyia no hi va estar d'acord.

La sentència també rebutja la pretensió d'Abertis de rebre una compensació de 152,2 milions que fos equivalent al percentatge d'execució de les obres perquè "no resulta del text del conveni". En no estar fetes les obres, no hi ha possibilitat de compensació parcial.

"No estem davant d'una controvèrsia interpretativa que es plantegi durant l'execució del contracte i que comportaria el risc d'inexecució, sinó ja en fase de liquidació de la concessió."

Segons el TSJC, el conveni no era una garantia absoluta, sinó que estava supeditat a complir una sèrie d'inversions que no es van acabar fent, o no completament. Eren unes actuacions que afectaven el trànsit de l'autopista C-32 al Maresme: Ronda Maresme, ramal Blanes-Lloret, connexió C-32 amb l'A-2 i pacificació de l'N-II. Com que finalment no es van executar, la sentència diu que no van afectar en absolut el trànsit de l'autopista i, per tant, "no hi ha res a compensar".