Els observadors debaten sobre el paper d'internet i les xarxes socials en les revoltes populars (i 2)
Els escèptics creuen que les xarxes socials no són tan rellevants i els entusiastes afirmen que internet és el motor de les revoltes. Els observadors no es posen d'acord.
David Keyes, del grup Cyberdissidents, que dóna suport a la llibertat d'expressió i als bloguistes d'arreu del món que pateixen la seva restricció, assegurava en unes declaracions al canal públic dels Estats Units que la gent, tipa de tants anys de corrupció i repressió, ha fet servir internet per expressar les queixes i arribar a l'exterior, encara que ells mateixos col·leccionen sobretot pancartes casolanes.
De la mateixa manera que, més tard, va redirigir els "atacs" contra els corresponsals internacionals.
Programa televisiu global
L'actuació d'aquests grans mitjans, des de la BBC fins a la cadena Al-Jazeera, no és tan neutra com sol presentar-se. L'emprenedor romanès Catalin Braescu distingeix entre la dictadura que va viure de jove i el govern autoritari de Mubarak. I llista el que creu que són un seguit de proves sobre l'actitud tendenciosa, diu, dels mitjans televisius, que haurien alimentat una visió romàntica d'aquestes manifestacions, no acaba d'aclarir si a la captura de l'audiència, per motivacions geopolítiques o simplement per l'hàbit de convertir un bon escenari amb actors reals en un producte d'entreteniment mundial.
La seva veu és quasi única i segurament tan o més esbiaixada com el biaix que pretén denunciar, però és interessant anotar aquests detalls perquè l'aparent revolta basada en internet podria ser per damunt de tot la revolta de la televisió.
Tot i això, sembla raonable que les noves formes de comunicació hagin pogut tenir algun paper, ni tan cabdal com els entusiastes semblen pretendre, ni que sigui per embellir un titular, ni tan menyspreable com asseguren els descreguts.
El dia de Nadal, el cap de seguretat de Facebook començava a notar accions estranyes, rebien avisos de tancaments de pàgines a Tunísia. Després d'uns quants dies, l'equip de seguretat s'adonava que el servei d'internet en aquest país fallava i, sobretot, que des dels proveïdors oficials es feia circular un codi maliciós que enregistrava informació dels usuaris d'aquesta xarxa social.
El Twitter, d'arribada més tardana al país, no semblava tan activat com el Facebook. I en les protestes que se'n feien ressò, als països europeus, els tunisians exiliats exhibien la cara de Mark Zuckerberg com una icona. Hi hauria per tant alguns vincles que serien el símptoma d'un ús més intensiu que creuen els més crítics.
Per tant, sembla tan absurd idealitzar la funció d'aquests recursos com negar la seva presència en uns fets que és evident que tenen lloc als carrers i a les places, com ho ha viscut la humanitat des de temps immemorials.
Però si és cert que internet ha canviat el món, que ha modificat l'economia, la cultura, l'educació i la seguretat, per què no hauria d'incidir poc o molt en les protestes massives?
És a la Xina on el terme "Egipte" ha quedat restringit en les recerques per impedir que els ciutadans aprenguin massa coses d'aquesta revolta. Si internet no tingués algun paper, per què es prendrien la molèstia d'intervenir-hi?
L'esfinx de la llibertat
Els dirigents xinesos i Mubarak no coincideixen en la ideologia però tenen un tret en comú: són exemples potents de l'autoritarisme del segle XXI, el segle d'internet (nascuda a l'última dècada del segle passat). Potser sí que internet està més associada que no sembla a la idea de la llibertat, tot i que no hi hagi encara proves concloents sobre l'explotació intensa de les seves possibilitats.
En realitat, l'única autèntica ciberprotesta ha partit de l'entorn occidental. Va ser obra de grups aixoplugats sota el paraigua d'Anonymous i va dur a terme atacs contra els webs que feien la guitza a Wikileaks. Els mateixos ciberactivistes van llançar atacs sobre els webs tunisians del govern i ara, com s'aprecia a la il·lustració, amenacen de fer el mateix amb el govern egipci. La imatge reprodueix l'enigmàtica esfinx amb la cara pintada per imitar l'as