"Evitada", l'escultura climàtica que val 1,6 milions d'euros si no existeix
L'artista ebrenc Josep Piñol ha culminat aquest dissabte al Museu Tàpies de Barcelona una acció artística i simbòlica que busca obrir el debat sobre la crisi climàtica, el mercat de les emissions contaminants i el greenwashing. El controvertit creador retorça la lògica especulativa i converteix un certificat d'evitació en obra d'art.
Després de mesos treballant en el projecte artístic de construcció d'una planta de captura de diòxid de carboni a l'Amazònia, ha decidit renunciar-hi per denunciar l'especulació amb els crèdits de carboni de les empreses contaminants.
L'obra, ja dissenyada i projectada, s'havia de construir en una llera visible del riu Amazones, coincidint amb la celebració de la cimera del clima, la COP30, que tindrà lloc al Brasil al novembre.
Es tracta d'una macroestructura formada per un centenar de figures humanes fetes de bronze i amb vestit d'executiu i situades damunt de taüts. Una referència al fet que el 90% de les emissions globals provenen de només un centenar d'actors polítics i econòmics. Tota l'estructura havia de funcionar, a més, com una gran planta de captura de CO₂.
El valor d'evitar emissions en lloc de captar-les
Amb el projecte enllestit, els estudis tècnics fets, i el compromís de finançament de 18,4 milions d'euros de dues empreses, una de britànica i una de canadenca, Piñol va descobrir que la seva obra tenia més valor si, finalment, no la realitzava.
Si l'evito, al món, d'alguna manera, li arribarà el mateix missatge. És més, probablement arribi encara millor.
Amb una empresa certificadora i una auditora externa va avalar que la construcció comportaria l'emissió de 57.765 tones de diòxid de carboni a l'atmosfera. Si l'evitava, aquestes tones de CO₂ no emeses es convertien en crèdits de carboni per valor d'1,6 milions d'euros.
Què són els crèdits de carboni?
En el mercat regulat, les grans empreses han de complir uns límits de contaminació obligatoris. Però existeix també un mercat voluntari on aquestes empreses busquen poder presentar més bons resultats en la lluita contra la crisi climàtica.
Quan una empresa modifica o finalment no materialitza un projecte i, per tant, evita aquelles emissions contaminants, obté uns crèdits que són objecte de compravenda i d'especulació en aquest mercat.
És aquí on les més contaminants adquireixen aquests crèdits per millorar els balanços anuals i poder presentar resultats amb reducció d'emissions i, fins i tot, d'emissions zero al final de l'any. És el que es coneix com a greenwashing, una pràctica llargament denunciada per les entitats ecologistes.
Vam veure que això s'assembla molt a una bula papal contemporània. Algú compra el dret a pecar.
"Evitada", la renúncia convertida en l'obra d'art
Amb aquests 1,6 milions d'euros en crèdits de CO₂ a la mà, l'artista ha decidit girar el focus: "Els podia vendre, a un preu més alt o baix, segons el comprador. Decideixo no fer-ho". "Decideixo girar tota la narrativa cap al certificat d'evitació", comenta.
Així doncs, Josep Piñol decideix cancel·lar la totalitat dels crèdits menys un, que queda recollit en un certificat signat davant de notari. El document esdevé l'obra final, titulada "Evitada", i, segons l'artista, "desactiva tota l'operativa".
Aquest acte de signatura s'ha dut a terme durant una performance al Museu Tàpies de Barcelona aquest dissabte, en el marc del cicle Museu Habitat, i és el document que ha adquirit un col·leccionista.
