Una dona es protegeix de la calor amb un paraigua, al costat de la torre Eiffel
Una dona es protegeix de la calor a París (Reuters/Tom Nicholson)

França registra un miler de morts més del que és habitual en plena onada de calor

La ministra de Sanitat creu que el balanç final serà inferior al del 2003, quan van morir 15.000 persones en l'episodi de temperatures extremes
Redacció
2 min

Les autoritats franceses han ofert un primer balanç sobre les víctimes associades amb la calor extrema i, en tres dies, s'han registrat mil morts més del que és habitual, segons l'agència de salut pública.

La calor ha batut diversos rècords històrics: dimarts 23 de juny va ser el dia més calorós, per sobre del màxim registrat l'any 2003.

Segons el recompte provisional de salut, l'endemà, 24 de juny, es van registrar un total de 1.200 morts, per totes les causes, i els dies 25 i 26 es van superar les 1.400 morts diàries. En comparació, a l'abril i maig hi va haver entre 900 i 1.000 morts per dia. La diferència és el que es pot relacionar amb l'onada de calor.

En tot cas, són dades parcials que "subestimen el nombre total de morts", segons aquest organisme que depèn del Ministeri de Salut.

Expliquen que es basa en la notificació de certificats de defunció electrònics que, normalment, són un 60% de la mortalitat total. També canvia per regions i segons on es produeix la mort: "Registra un 25% de les morts que es produeixen a casa, un 45% en residències geriàtriques i gairebé un 80% en hospitals".

La calorada ha impactat de ple en moltes ciutats de França (REUTERS/Tom Nicholson)

Per tant, les dades s'han d'interpretar amb precaució "sobretot a les zones i als llocs menys coberts pel sistema, com són les morts a casa".

Es preveuen menys morts que el 2003

Coincidint amb aquestes primeres xifres, la ministra de Sanitat, Stéphanie Rist, ha dit: "Probablement no tindrem el mateix excés de mortalitat que l'onada de calor del 2003, que va causar 15.000 morts."

Segons la ministra, encara que l'onada de calor sigui comparable amb aquella, s'han après lliçons des del punt de vista sanitari.

El 2003 no teníem els mateixos coneixements mèdics sobre les onades de calor ni el mateix nivell d'organització governamental.

Stéphanie Rist ha posat com a exemple les residències de gent gran: "Implementant mesures preventives i tenint habitacions refrigerades a les residències d'avis, probablement no veurem el mateix excés de mortalitat".

Preocupen els morts a casa

Les dades de l'agència de salut deixen clar que l'augment de morts "és més pronunciat a les regions en alerta vermella els darrers dies, especialment a l'Illa de França (regió parisenca), Nova Aquitània, la Bretanya, el Centre-Vall del Loira, Normandia i el País del Loira".

També mostren que tots els grups d'edat estan afectats, però el 85% de les morts observades impliquen persones de 65 anys o més.

Les morts han augmentat en els hospitals, les residències i les cases, com han volgut destacar les autoritats: "S'ha observat un augment particularment pronunciat de les morts al domicili (al voltant del 40%), especialment a l'Illa de França".

Des del ministeri subratllen "la importància de les mesures de solidaritat per a les persones aïllades i les que experimenten una profunda solitud, fins i tot en zones urbanes densament poblades".

"Encara hi ha temps aquest cap de setmana, fins i tot si les temperatures baixen, per trucar a la porta del teu veí per veure com està", ha dit la ministra Stéphanie Rist.

Avui és notícia

Més sobre França

Mostra-ho tot