Descobrir el talent innat dels infants
Descobrir el talent innat dels infants (iStock / Rawpixel)

Hi ha talents innats? Com identificar les habilitats naturals dels infants

Els experts conviden a identificar allò que fem "de manera natural, amb molta destresa i sense esforç per poder excel·lir", i destaquen la importància d'identificar-ho també a l'escola
Directora i presentadora de "L'ofici d'educar" d'"El suplement"
5 min

Hi ha persones que arriben al final de la vida sense descobrir la seva habilitat innata. Tots en tenim alguna? Com podem detectar quines són les dels nostres fills i per què és important saber quines són? L'escola ha d'ajudar els alumnes a identificar les seves habilitats innates?

A "L'ofici d'educar" de Catalunya Ràdio parlem amb el pedagog Carles Flo i amb l'investigador del talent humà Tony Estruch sobre la relació entre habilitats innates, vocació, propòsit i tenir èxit a la vida.

Com podem identificar una habilitat innata?

L'habilitat innata és allò que fem de manera natural amb molta destresa i zero esforç --o que tendeix a zero--, assegura el pedagog Carles Flo, autor dels llibres "Què és la ment i com funciona" i "Atenció i aprenentatge".

La vida t'ha portat al món amb una habilitat, dues, excepcionalment tres, et ve de fàbrica.

"L'habilitat innata és alguna cosa amb la qual connectem de manera fluida i, quan la trobem, l'atenció i la concentració apareixen sense esforç i ens mantenen en el que mereix ser atès en el present", explica Flo.

Aquestes habilitats ens interessen perquè són el camí més fàcil per entrar en un estat d'alta eficiència. Amb l'habilitat innata desapareix el sentit del jo, com a propietari de l'acció que vol excel·lir, però curiosament quan estem concentrats fem molt bé les accions i normalment s'excel·leix, reconeix Carles Flo.

Una habilitat innata et permet fer coses sense esforç aparent
Una habilitat innata et permet fer coses sense esforç aparent (iStock/EvgeniiAnd)

"Messi té un talent natural per jugar a futbol", apunta Tony Estruch, músic, investigador del talent humà i autor dels llibres "Geniotipo" i "¿Para qué he venido a este mundo? Un viaje para conocer y potenciar tu talento".

"I, així i tot, Messi entrena com ningú, té 40 anys i no para, perquè posa l'esforç al servei de qui ell és, i llavors no cal sobreesforç perquè va a favor del sentit de la vida, tal com diu Tao. Si ets un peix i t'esforces per ser el millor peix, ho petaràs", argumenta.

La diferència entre habilitats, capacitats, geni i talent

Tots tenim un sol talent, que és la suma de diverses habilitats, explica Tony Estruch: "Sovint es confon capacitat amb habilitat. L'habilitat és innata, ve de sèrie, com una prolongació de la teva intel·ligència innata, i la vens a compartir, mentre que la capacitat és allò en què t'has capacitat." Per exemple, potser t'has capacitat per ser arquitecte, però aquesta no és la teva habilitat innata.

Per ajudar a identificar les habilitats innates ja de petits, Tony Estruch ha creat Geniotipo: "Tots naixem amb un talent, el geni que hi ha en nosaltres, que hem d'expressar per realitzar-nos. Hi ha nou genitipus, cadascun amb unes habilitats úniques."

"El talent és la suma de diverses habilitats, i cada genitipus representa una d'aquestes habilitats innates amb què el teu cervell neix i mai es perden, una altra cosa és que no les desenvolupis", explica. "Hi ha persones que poden arribar al final de la seva vida sense haver identificat ni desenvolupat els seus talents", lamenta Estruch.

L'habilitat innata és del que anirà la seva vida

Si no saps quina és l'habilitat del teu fill és que estàs mirant on no toca, perquè cada infant té un habilitat natural, assevera el pedagog Carles Flo.

El teu repte com a pare o mare no és corregir el que no sap fer bé, sinó descobrir el que l'apassiona i ajudar a desenvolupar-ho.

"L'habilitat és la brúixola del talent. Si el teu fill és jardiner, no li pots dir que ha de ser advocat perquè té més prestigi", explica. "Si trobes l'habilitat innata del teu fill o filla, és del que anirà la seva vida, i amb només 3 o 4 anys ja les pots començar a identificar", assegura el pedagog.

Flo dona una recepta a les famílies: "Hi ha una regla no escrita entre els pares: si el teu fill és a l'habitació i fa una hora que no sents res, tremola i ves a veure què fa. Una vegada no sentia la meva filla i la vaig trobar a la seva habitació ballant, té una gran habilitat, s'inventa les seves pròpies coreografies."

Si vols saber l'habilitat innata del teu fill, observa què fa quan desapareix.

Quan passa això, diu Flo, és perquè "està tan absort en l'acció que desapareix el món al seu voltant i ell també, i allà hi ha l'habilitat".

Per Tony Estruch: "Quan perds la noció del pas del temps és que el teu cervell està tan connectat amb l'univers o la consciència que és un indicatiu que aquella habilitat, ballar o el que sigui, és un dels ingredients del teu propòsit a la vida, que uneix les teves diferents habilitats innates."

Al talent innat, com que surt sense esforç, pot ser que un mateix no li doni valor, adverteix Carles Flo, i per això és interessant que algú des de fora ens ajudi a descobrir-lo.

La pedagogia del talent

És impossible no tenir presents els talents de l'alumnat, i un mestre ho ha de saber, assegura el mestre Jaume Cela: "Has de facilitar activitats a l'aula que facin emergir els talents que porta la criatura, però al servei del bé comú i de la bondat."

La mestra Rosa Maria creu que és molt important conèixer els infants per ajudar-los a conèixer els seus talents, perquè floreixin, i donar-los confiança; però també ajudar-los a identificar les seves mancances.

Per als mestres d'infantil és molt fàcil detectar les habilitats només observant i veient el tipus de joc i de relacions entre infants, reconeix el pedagog Carles Flo.

Quan Tony Estruch visita les escoles i pregunta qui coneix el seu talent es fa silenci. I quan pregunta què és el talent, també: "Per parlar de talent s'ha de saber què és el talent, i per això hem creat un llibre d'orientació vocacional per ajudar els professors. L'escola ha de fer pedagogia del talent i ajudar cada alumne a trobar en què se sent realitzat."

El projecte pedagògic El Monstre del Talent ofereix un univers de contes, titelles i cançons per ajudar els infants a identificar els seus talents, com per exemple la intuïció, la gran ignorada del sistema educatiu, lamenta Estruch. Els tres primers contes els han escrit Francesc Miralles, Sergi Torres i Claudia Campillo.

Avui és notícia

Més sobre Infància

Mostra-ho tot