
La foto fixa dels radars: sense efecte cangur i menys accidents mortals
Un estudi encarregat pel Servei Català de Trànsit conclou que aquests dispositius han evitat 1.610 accidents amb ferits en dues dècades, alhora que desmenteix falses creences com l'efecte cangur
Redacció
20/10/2025 - 17.18 Actualitzat 21/10/2025 - 11.19
Els radars a Catalunya han evitat més de 1.600 accidents amb ferits del 2002 al 2023. Així ho conclou un estudi encarregat pel Servei Català de Trànsit (SCT) que avala l'efectivitat d'aquests dispositius per reduir la sinistralitat a la xarxa viària.
Les dades de l'informe també evidencien que, com més temps porten instal·lats al mateix punt, més eficaços són.
L'informe, presentat aquest dilluns per la consellera d'Interior, Núria Parlon, i el director de l'SCT, Ramon Lamiel, indica que en els punts on s'han instal·lat radars fixos hi ha una reducció anual de prop d'un terç dels accidents amb ferits i d'un 20% dels accidents amb víctimes mortals o greus.
Els resultats de l'estudi fet per l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), amb les dades procedents dels radars d'ençà que estan senyalitzats, també mostren la millora de l'eficàcia dels radars amb el temps, amb una reducció del 50% dels accidents a partir del dotzè any posterior a la seva instal·lació.
Aquesta conclusió que recull l'informe suggereix un aprenentatge i una adaptació de la conducció per part dels usuaris de la via.
L'anàlisi de les dades als punts viaris amb radars també determina que aquests dispositius són especialment efectius per reduir els accidents en casos en què condueix un home o una persona jove entre 25 i 44 anys, aquells que passen per un error del conductor, els que tenen lloc de dia i entre setmana; i en els que hi ha implicats vehicles turismes i motocicletes.
Desmenteix la teoria de l'efecte cangur
Catalunya, que actualment compta amb 131 radars fixos, ha registrat entre el 2002 i el 2023 una mitjana anual de 7.336 accidents de trànsit amb ferits, 1.177 dels quals amb ferits greus o morts.
L'estudi també desmenteix la teoria de l'anomenat efecte cangur, és a dir, que els accidents s'acabin traslladant uns metres enllà del punt on hi ha el radar. Segons l'informe, no es detecta cap augment de la sinistralitat ni abans ni després del punt de control, entre 500 i 2.000 metres de distància, per frenades brusques abans del radar o acceleracions precipitades just després.
Instal·lar més radars, la principal recomanació
Durant la presentació de l'informe, l'analista d'Ivàlua, Arnau Juanmartí, ha detallat que l'estudi també ha tingut en compte les millores que s'han fet en les carreteres amb radar, així com les causes dels accidents, no només la velocitat, tot fent una estimació. S'ha constatat que el radar també ajuda a disminuir els accidents provocats per altres causes, com les distraccions, ja que els conductors estan més atents.
A partir dels resultats, l'informe d'Ivàlua formula diferents recomanacions com la instal·lació de nous radars fixos i senyalitzats en punts de la xarxa viària amb alta accidentalitat.
En aquest sentit, també recomana avaluar l'efectivitat comparada entre els radars de punt i els de tram per determinar quins funcionen millor segons les circumstàncies, i millorar el sistema d'informació dels radars mòbils per analitzar-ne l'impacte en comparació amb els fixos.
Avui és notícia
El ministeri investiga si el brot de pesta porcina africana ha sortit d'un laboratori
Se sacrificaran i es comercialitzaran 30.000 porcs de granges a prop del focus de la pesta porcina
S'amplia la prohibició d'accés als espais naturals per la pesta porcina: consulta els 91 municipis
Illa esquiva les crítiques de l'oposició per la pesta porcina i diu que "les coses s'han fet bé"
El pes del sector porcí català: 4.260 milions d'euros de negoci a l'exterior