Una botiga de Havaianas a Rio de Janeiro plena de compradors
Una botiga de Havaianas a Rio de Janeiro plena de compradors (Reuters/Pilar Olivares)

L'extrema dreta del Brasil crida al boicot contra Havaianas per la seva última campanya

A l'anunci, la premiada actriu brasilera Fernanda Torres hi diu "no vull que comencis el 2026 amb el peu dret", un missatge que els conservadors interpreten com una indirecta al seu electorat
La periodista Clara Virgili mirant a càmera
Periodista de 3CatInfo
3 min

L'extrema dreta del Brasil ha fet una crida al boicot a la marca internacional de xancletes de goma Havaianas arran del darrer anunci de la marca protagonitzat per Fernanda Torres, guanyadora d'un Globus d'Or i nominada a l'Oscar a millor actriu per "Encara soc aquí".

A la campanya hi apareix l'actriu asseguda davant un mosaic de sandàlies de la marca mentre diu "Disculpa, però no vull que comencis el 2026 amb el peu dret", una expressió que al Brasil significa tenir bona sort. El missatge continua: "No tinc res en contra de la sort, però estem d'acord que la sort no depèn de tu."

I conclou: "El que vull és que comencis l'any amb els dos peus. Els dos peus a la porta, els dos peus al camí, els dos peus a terra... Els dos peus on vulguis! Ves a totes! En cos i ànima. Del cap fins als peus."

La referència a obviar el "peu dret" és al que l'extrema dreta brasilera ha interpretat com una indirecta al seu electorat i el que ha utilitzat com a pretext per acusar la marca de posicionar-se políticament.

Una teoria avalada per referents polítics de l'ala més conservadora com Eduardo Bolsonaro, fill de l'expresident del Brasil Jair Bolsonaro, que ha publicat un vídeo on se'l veu llançant unes xancletes de dit de la coneguda marca a la brossa. Afirma que ell pensava que eren un "símbol nacional" però que es va equivocar. Eduardo Bolsonaro té més de set milions de seguidors a Instagram.

Eduardo Bolsonaro va perdre la seva acta de diputat al Parlament del Brasil aquest mateix mes de desembre per les seves absències recurrents de l'hemicicle, després que al mes de febrer deixés el país per instal·lar-se als Estats Units, a l'empara de Donald Trump. El seu pare, Jair Bolsonaro, està complint una condemna de 27 anys de presó per l'intent de cop d'estat que va protagonitzar fa tres anys.

La teoria conspirativa dels conservadors brasilers contra Havaianas s'ha reforçat, a més, amb el fet que la protagonista de l'anunci sigui l'actriu Fernanda Torres, guanyadora d'un Globus d'Or i nominada a l'Oscar a millor actriu pel seu paper protagonista a "Encara soc aquí". Un film molt criticat per l'extrema dreta per la visió que dona dels anys de la dictadura militar brasilera.

Efecte bumerang

Sembla, però, que els intents de desprestigiar la coneguda marca de sandàlies, que són quasi un símbol nacional al país, no ha acabat d'obtenir l'efecte desitjat. De fet, s'ha produït l'efecte contrari i ha funcionat com un amplificador de la campanya, que ha incrementat exponencialment la seva repercussió.

L'anunci ha tingut una exposició molt més important de la que hauria tingut arreu del món. El compte d'Instagram de Havaianas ha passat de 4 a 4,6 milions de seguidors, algunes botigues del Brasil s'han omplert de compradors i a les xarxes hi han proliferat els mems.

De fet, no és la primera vegada que Havaianas fa una campanya utilitzant referències al peu dret o esquerre, però mai havia obtingut aquesta repercussió.

Butlletí Mirada Global

Les claus per entendre cap on va el món, de la mà dels nostres experts

Subscriu-t’hi

Avui és notícia

Més sobre Brasil

Mostra-ho tot