Un any del tramvia per la Diagonal: 35% més de passatgers, amb balanç desigual a metro i bus
Aquest dilluns fa un any que es va posar en marxa l'ampliació del tramvia per la Diagonal de Barcelona. Un traçat de gairebé dos quilòmetres entre Glòries i Verdaguer que ha canviat la manera de moure's en transport públic a la zona.
Les dades mostren la bona acollida del tramvia. Entre gener i setembre d'aquest any, les tres línies del Trambesòs (T4, T5 i T6) han portat un 35% més de passatgers que en el mateix període de l'any passat, segons els registres de l'Autoritat del Transport Metropolità.
Des que es va estrenar el nou traçat, les tres línies del Trambesòs en conjunt no han baixat del milió de validacions cada mes, xifra rècord, amb increments que superen el 40% en alguns mesos si es comparen amb l'any anterior.
La bona marxa del tramvia impacta en els altres mitjans de transport públic més propers, amb balanç desigual. Algunes estacions de metro noten un efecte tramvia en positiu, amb més passatgers, però en d'altres hi ha una davallada.
Al bus, les línies més properes al nou traçat del Trambesòs noten en general un impacte positiu i recullen més passatgers. El cap de gestió d'infraestructures de l'ATM de Barcelona, Eduard Cabrera, apunta que "els objectius s'estan assolint".
La previsió era que el tramvia portaria 24.000 passatgers més els dies feiners (respecte a la demanda que hi havia el 2023) i les validacions registrades aquest any apunten que l'objectiu no queda lluny.
Bona part d'aquest augment de passatgers estava previst que vingués d'altres mitjans de transport públic, en especial de l'L5 del metro, per "ajudar a reduir la saturació" d'aquesta línia, diu Cabrera.
Què diuen les dades estació per estació?
Si ens fixem en les dades, l'estació de metro de Verdaguer (L4 i L5), a tocar de la nova parada de tramvia, nota un efecte en positiu, sobretot l'accés de l'L5, que queda més a prop.
Entre gener i juny ha registrat un 12,3% més de validacions que en el mateix període de l'any passat. A l'accés de l'L4, l'increment és menor, del 2,7%.
L'altra parada de metro que nota un impacte del tramvia és Glòries (L1), amb un 9,6% més de validacions el primer semestre del 2025. Segons Cabrera, Glòries és l'estació amb més passatgers de tota la xarxa de tramvia, per l'intercanvi que es pot fer amb metro i bus.
Per contra, la parada de metro de Monumental (L2), a prop del tramvia, registra una davallada del 8,7% de validacions la primera meitat de l'any.
També noten una caiguda de passatgers dues estacions de l'L4: Selva de Mar (-8,1%) i Maresme Fòrum (-11,4%), en un dels extrems del Trambesòs.
En el cas de l'L4, tot apunta que alguns passatgers poden haver canviat de mitjà perquè el tramvia fa el recorregut més directe. Ho explica l'Elina Herrera, usuària que abans feia servir el metro i que ara va en tramvia perquè és "més còmode i ràpid".
Què passa amb les línies de bus de la Diagonal
Des de l'ATM, Eduard Cabrera veu un benefici en el conjunt de la xarxa de transport públic. I remarca que els intercanvis entre tramvia i bus estan funcionant, sobretot a Verdaguer, on no s'esperava.
Prova d'això és que les línies 6, 33 i 34, que tenen parada al costat de l'estació del tramvia, registren aquests primers sis mesos de l'any increments d'entre el 6,2 i el 8,8%.
No hi ha cap línia de bus que faci tota la Diagonal sencera i es pugui comparar fàcilment amb el tramvia. La que s'assembla més és el 7, però tot i la competència que li pot fer el Trambesòs, aquest any està guanyant passatgers (+3,8%).
En Guillem Torrent, que va de Zona Universitària al Fòrum, ha deixat de fer servir el bus 7 i ara es mou en metro i tramvia: "Tardo menys temps i això repercuteix en una millora de la qualitat de vida".
La línia que perd pistonada (-8,3%), segons les dades del primer semestre de l'any, és l'X1, el bus exprés que connecta Glòries i Francesc Macià pel centre de la ciutat i que pot tenir en el tramvia un ferm competidor quan connecti aquests dos extrems per la Diagonal.
Pendents de tres nous combois i la connexió completa
Un any després de l'estrena, el conductor i membre del comitè d'empresa de Tram Martí Parejo assenyala que "hi ha moltes coses a millorar". Posa d'exemple que en parades com Verdaguer, el tramvia s'atura lluny de les marquesines.
Però destaca sobretot que el disseny de la nova línia no està fet perquè puguin arribar a l'hora als extrems i complir els horaris.
Això es tradueix, diu Parejo, en estrès per als conductors i retards habituals per qualsevol incidència, que impacten en especial a les línies T5 i T6, les que no passen pel nou traçat de la Diagonal.
Des de l'ATM, Eduard Cabrera reconeix que l'ampliació del servei s'ha fet amb la mateixa flota que hi havia abans, i això ha fet que accidents o avaries hagin provocat aquest any alteracions de les freqüències.
Amb tot, avança que en les pròximes setmanes, després d'un període de proves d'homologació, es posaran en circulació tres nous tramvies que han d'ajudar a "millorar la puntualitat i que no es produeixin alteracions al servei".
Per completar la connexió per la Diagonal fins a Francesc Macià caldrà esperar encara un temps indeterminat. Tant l'ATM com l'Ajuntament de Barcelona ja han aprovat els projectes respectius.
Però per tirar endavant les obres falta un acord pressupostari al consistori. L'actuació preveu també l'ampliació del col·lector de la Diagonal, que allargarà les obres, quan comencin, durant més de tres anys.