Es tracta del tràmit inicial per fer les reformes necessàries (ACN/Nazaret Romero)

Unió del tramvia per la Diagonal: així quedaran els carrils entre Verdaguer i Francesc Macià

El projecte afecta tres quilòmetres i preveu l'eixamplament de voreres i la construcció de tres estacions
Redacció
4 min

L'Ajuntament de Barcelona ha aprovat inicialment els projectes urbanístics que permetran enllestir la connexió del tramvia entre la plaça de Mossèn Jacint Verdaguer i la de Francesc Macià a través de la Diagonal.

Concretament, aquest dimarts s'han aprovat tant el projecte de reurbanització de l'avinguda entre el passeig de Sant Joan i l'avinguda de Sarrià, amb un pressupost de 53 milions d'euros, com el del desdoblament i ampliació del col·lector d'aigües de l'avinguda, de 62 milions.

Un cop comencin, es preveu que les obres duraran 40 mesos, és a dir, més de tres anys. El cost de la infraestructura tramviària serà de 80 milions d'euros, a càrrec de la Generalitat a través de l'ATM.

Els cotxes i motos tindran dos carrils per sentit, i l'objectiu de l'obra és que 250.000 desplaçaments diaris per feina que avui es fan en vehicle privat passin a fer-se en transport públic.

Ara fa un any es va acabar la primera fase de la unió dels tramvies, amb la posada en marxa de les parades de Verdaguer, Sicília i Monumental, però la fase que ara s'aborda és la més complexa per l'encaix de la plaça Francesc Macià i l'afectació al vehicle privat.

Tres quilòmetres i tres estacions noves

La unió del tramvia entre Verdaguer i Francesc Macià suposarà la construcció i modificació de gairebé tres quilòmetres de plataforma tramviària que travessarà l'Eixample de Barcelona.

Com es pot veure en els dissenys que ha difós l'Ajuntament, la Diagonal seguirà un model d'avinguda molt similar al que ja es va inaugurar el novembre del 2024 entre els carrers de Marina i Girona.

Imatge digital del projecte entre el passeig de Sant Joan i el passeig de Gràcia (Ajuntament de Barcelona)

Hi haurà tres estacions noves: Diagonal, Cinc d'Oros, Balmes i Casanova. A més, l'estació Francesc Macià, que actualment és final de línia del Trambaix, s'adequarà com a intercanviador amb el bus i la futura estació de l'L8 d'FGC, amb les obres en marxa.

En total, s'incrementa en 16.000 metres quadrats l'espai de vianants, en 18.900 l'espai verd i en 1.800 l'espai per circular amb bicicleta.

L'obra, tram a tram

El tram entre el passeig de Sant Joan i el passeig de Gràcia es reformarà amb el mateix esquema que ja s'ha fet entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Sardenya. El tramvia quedarà al centre de l'avinguda, on també hi haurà el carril bici de doble sentit. Les voreres s'ampliaran significativament, i el trànsit motoritzat quedarà reduït a dos carrils per sentit, situats als laterals.

(Ajuntament de Barcelona)

Se seguirà el mateix esquema en el tram entre el passeig de Gràcia i la plaça de Francesc Macià, on es mantindran les voreres reformades el 2015, mentre que s'eliminaran els carrils del centre per instal·lar-hi les vies del tramvia i el carril bici de doble sentit. Entre la Via Augusta i el passeig de Gràcia, bus i tramvia compartiran espai.

Recreació del tram entre passeig de Gràcia i Francesc Macià (Ajuntament de Barcelona)

A la plaça de Francesc Macià, les vies passaran per la banda mar. A tot el perímetre es renovaran les voreres i els carrils bici i hi haurà nou arbrat.

També es reordenaran els carrils de la Diagonal des del carrer de Fra Luis de Granada fins a Francesc Macià, amb dos carrils bus en cada sentit. La circulació privada d'entrada a la ciutat es farà pels tres carrils del lateral, mentre que hi haurà dos carrils per sortir de Barcelona.

(Ajuntament de Barcelona)

Com hem arribat fins aquí

Fa més de 20 anys que Barcelona va recuperar el tramvia. D'una banda es va inaugurar el Trambaix, que connectava Barcelona amb el Baix Llobregat, i que arribava a la plaça Francesc Macià. I de l'altra el Trambesòs, que connectava Barcelona amb Sant Adrià i Badalona, i que arribava a la plaça de les Glòries.

Entre aquests dos punts només hi ha quatre quilòmetres en línia recta, però el camí per unir-los ha estat tortuós pels dubtes de diversos partits, fins que els grups de l'esquerra es van posar d'acord per tirar-ho endavant en dues fases.

La primera entrava en plena trama de l'Eixample i es va inaugurar fa gairebé un any. Va costar 123 milions d'euros i ha portat un augment del 35% de viatgers.

Els pròxims passos

Els projecte de l'Ajuntament s'ha aprovat a la Comissió d'Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge amb els vots favorables del govern del PSC, Barcelona en Comú i ERC.

Junts, PP i Vox hi han votat en contra, encara que tant Junts com Vox han votat a favor de l'ampliació del col·lector.

Ara s'obre un període d'exposició pública en què es poden presentar al·legacions i més endavant anirà a aprovació definitiva al plenari. Al setembre, l'ATM ja va aprovar inicialment el projecte constructiu d'obra civil per a la connexió del tramvia.

La primera tinenta d'alcaldia, Laia Bonet, responsable de les àrees de Mobilitat i Urbanisme, ha assenyalat que s'avança "decididament" cap a la connexió completa del tramvia per la Diagonal i ha destacat que el projecte per connectar el Trambaix amb el Trambesòs no és del govern, sinó "de ciutat".

Avui és notícia

Més sobre Mobilitat

Mostra-ho tot