Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

Veïns de la Vall de Llémena reclamen limitar el pas de camions grans: "Tenim incidents constants"

S'han organitzat per recollir signatures i exigir mesures urgents per garantir la seguretat en aquesta via estreta i plena de revolts per on circulen camions de gran tonatge

10/11/2025 - 14.46 Actualitzat 20/11/2025 - 11.58

La carretera de la Vall de Llémena és una carretera estreta i plena de revolts que transita entre Sant Gregori, al Gironès, i les Planes d'Hostoles, a la Garrotxa. L'Ariadna Tortosa és membre de la Plataforma per una Carretera Segura i explica que "des de fa quatre o cinc anys han començat a passar uns camions de grans dimensions, no només llargs, sinó també amples, i ens estem trobant que tenim incidents constants als revolts perquè hem d'aturar-nos".

Els veïns i veïnes expliquen que la perillositat s'incrementa sobretot en els revolts més tancats i que hi ha hagut diversos accidents entre camions i també amb altres vehicles que han acabat sortint de la via per esquivar els camions de gran tonatge.

Fa unes setmanes, per exemple, expliquen que un autocar que transportava escolars d'un poble a l'altre de la Vall va acabar sortint de la via en creuar-se amb un camió. 

En Salvador Piqué Guijarro és també membre de la plataforma i lamenta que si això "hagués passat en un revolt en què el terraplè hagués sigut més alt, hi hauria pogut haver un altre desenllaç".

La GI-531és estreta i el pas de camions en complica la circulació (Plataforma per una Carretera Segura)

Reclamen solucions urgents

Des de la Plataforma asseguren que tenen molt clar que la vall no necessita cap nova carretera ni cap ampliació, i per això s'hi oposen. Segons diuen, "qui ho necessita només són les dues empreses ubicades al final de la vall que han decidit fer servir aquest tipus de camions de 16 metres".

Pels membres de la Plataforma per una Carretera Segura, l'objectiu és protegir l'entorn natural, i per això, per ells, la solució implica limitar la llargada màxima dels camions de 16 a 12 metres. A més, també aposten per aplicar restriccions horàries al trànsit pesant. De fet, l'Ariadna Tortosa explica  que "s'està intentant que el pas de camions no coincideixi amb el del transport escolar".

No ens oposem que hi hagi empreses a la vall. Al que sí que ens oposem és que prevalgui el seu interès d'utilitzar camions de gran tonatge que posen en risc tots els veïns.

Millores per garantir la seguretat a la C-531

La titularitat d'aquesta via correspon a la Generalitat i el Departament de Territori afirma que s'han mantingut diverses reunions amb representants del territori per tractar el tema.   

Segons argumenten, el trànsit de vehicles pesants no és elevat, però el poc que hi ha es pot concentrar en moments concrets del dia. Afirmen haver avaluat les queixes i la situació de risc i actualment estan "redactant un projecte per millorar el ferm i la senyalització, a més de fer les cunetes trepitjables i bermes formigonades, per generar sobreamples en alguns revolts".

Amb aquestes intervencions es vol millorar la seguretat i la comoditat en la conducció. El tram on s'actuarà abasta disset quilòmetres entre Sant Gregori i Sant Aniol de Finestres. El projecte està força avançat i preveu actuacions valorades en quatre milions d'euros. 

D'altra banda, preveuen impulsar un projecte per millorar el traçat de la carretera, suavitzant revolts, en el tram entre Sant Aniol i les Planes d'Hostoles.

Altres problemàtiques

Els veïns i veïnes de la Vall de Llémena aplegats a la plataforma afirmen que el pas de camions d'alt tonatge no és l'únic problema que posa en risc la seguretat d'aquesta via. 

Denuncien que diversos concessionaris i empreses utilitzen aquesta carretera com a circuit de proves, amb cotxes d'alta gamma que circulen a gran velocitat, una pràctica que "converteix la via pública en una amenaça constant per a tothom".

També es queixen que cada cap de setmana "nombrosos grups de ciclistes circulen sense mantenir la fila, sovint ocupant gran part de la calçada i generant situacions de risc per a ells i per a la resta d'usuaris".

Per tot plegat, han iniciat una recollida de signatures amb la intenció de reclamar a les autoritats competents que hi actuïn. De moment ja n'han aconseguit més de tres-centes.