Has rebut una factura del gas disparada? Endesa admet errors en la facturació de gener

La companyia assegura que ja està treballant per resoldre el problema, que consisteix a haver fet regularitzacions de consum que no tocaven a clients que tenien tots els pagaments en ordre

Enllaç a altres textos de l'autor

Glòria Marín Villanova

Periodista dels Serveis Informatius de Catalunya Ràdio

Actualitzat

Si el mes de gener ja costa de passar, encara pot ser més difícil si rebem una factura més inflada del que és habitual. I això, precisament, és el que s'han trobat alguns clients d'Endesa en el rebut del gas d'aquest mes de gener.

La companyia admet que ha tingut alguns problemes amb la primera factura de l'any i que l'error afecta "desenes de milers" de clients, sense concretar cap xifra. 


Com puc saber si estic afectat per l'error?

El primer que ens ha de fer sospitar que alguna cosa no va bé és l'import de la factura. Aquest mes de gener pot ser una mica més alt del que és habitual perquè el preu del gas ha pujat i, a més, ha fet fred, de manera que el nostre consum pot haver augmentat realment. 

Per sortir de dubtes, doncs, cal consultar la factura. Si hi apareix el concepte "quota de regularització del consum" podem ser uns dels afectats.

Endesa admet haver fet regularitzacions de consum que no tocaven (OCU)

Per si mateixes, les regularitzacions de consum no han de comportar cap problema. Totes les companyies de serveis --llum, gas i aigua-- les utilitzen per posar al dia consums estimats inferiors a les lectures reals. 

En aquest cas, però, l'error admès per Endesa ha estat que aquestes regularitzacions s'han fet a clients que no ho necessitaven perquè ja se'ls havia facturat pel seu consum real i ho tenien tot en ordre. 

Segons l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), aquest error s'ha traduït en "molts usuaris que aquest gener s'han trobat amb centenars d'euros facturats de més". Aquesta no és la primera vegada que Endesa té problemes amb les factures. El mes d'abril passat, més de 80.000 clients van rebre rebuts endarrerits del 2023 amb el càlcul d'impostos del 2024, que eren més alts.


Què farà Endesa per resoldre-ho?

Les factures errònies afecten els clients de les dues empreses comercialitzadores d'Endesa: Endesa Energía i Energía XXI. Com dèiem, la companyia admet l'error, l'atribueix a un desajust en les millores que s'estan implementant en els seus sistemes, i assegura que ja estan treballant per solucionar el problema. 

Fonts de la companyia expliquen que les factures errònies que ja s'han cobrat es corregiran:

"El reemborsament de l'import carregat de forma indeguda ja està en curs i s'ha emès la factura corregida i el càrrec correcte."

En els casos en què encara no s'havia enviat la factura de gener, tot serà més fàcil, ja que el client rebrà la factura amb l'import ajustat al seu consum, segons asseguren les mateixes fonts.

Els clients hem de fer algun tràmit?

Des de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) recomanen no retornar el rebut al banc, assumir el pagament de la factura encara que no sigui correcta, i esperar que Endesa ens enviï la factura corregida amb el corresponent reemborsament. Això sí, paral·lelament aconsellen enviar una reclamació a la companyia per deixar constància del desacord amb l'import rebut.


Per què no hauríem de retornar el rebut al banc?

Segons l'OCU, retornar la factura del gas podria activar un procés per impagament i nosaltres, com a clients, podríem acabar figurant en un fitxer de morosos que ens podria perjudicar en un futur. I això és així perquè quan retornem el rebut estem deixant de pagar tant el que ens han cobrat de més com el que realment hem consumit.


I si ja hem retornat el rebut?

Si malgrat tot decidim retornar el rebut o ja ho hem fet, cal actuar amb certes prevencions per no acabar en un fitxer de clients morosos, com explica Esther Lorente, advocada experta en Dret de Consum:

"Per evitar això, cal enviar un correu a Endesa explicant els motius pels quals hem retornat el rebut. No s'ha de fer per telèfon perquè no en quedaria constància."

L'adreça per comunicar els motius pels quals s'ha retornat el rebut és atencionalcliente@endesaonline.com.

ARXIVAT A:
Consum
Anar al contingut